Cara mendapatkan Windows 7 RC

Pada hari Selasa, Microsoft akan mengemukakan Windows 7 Release Candidate (RC) untuk orang awam.

Tonggak itu penting, kerana ia adalah satu-satunya calon yang akan dikeluarkan oleh Microsoft untuk Windows 7, menjadikannya perhentian awam terakhir dalam lawatan singkat sistem operasi sebelum dihantar.

[Microsoft akan membiarkan pengguna menjalankan Windows 7 RC selama lebih dari satu tahun . | Dapatkan analisis dan pandangan yang hanya dapat diberikan oleh Randall C. Kennedy mengenai teknologi Windows di blog dan Teknologi Enterprise Desktop: buletin Windows. Dan muat turun alat pemantauan prestasi Windows percuma kami . ]

Dan bilakah itu akan berlaku? Microsoft tidak mengatakan, walaupun sekurang-kurangnya seorang eksekutif baru-baru ini melanggar praktik masa lalu dan mengakui ada kemungkinan Windows 7 akan keluar tepat pada waktunya untuk cuti. Kami bertaruh ia muncul sekitar 28 Ogos dan 20 September, tarikh berdasarkan rentak masa lalu dari RC hingga final untuk Windows XP dan Vista.

Windows 7 RC juga merupakan pratonton yang mustahak, kerana - walaupun bukan kod terakhir - anda akan dapat menggunakannya sehingga Jun 2010, lebih dari satu tahun lagi. Kekayaan Microsoft tidak pernah lebih besar.

Nampaknya, cita-citanya tidak lebih besar, kerana Windows 7 secara serentak harus menjauhkan orang dari Windows XP sambil menyembunyikan bau yang ditinggalkan oleh Vista.

Adakah Microsoft menariknya? Penyemak ulasan kami mengatakan "RC1 cukup stabil dan cukup pantas sehingga layak untuk dimuat turun," yang walaupun tidak disokong, sangat menggalakkan.

Oleh itu, anda mahu mengambil salinan dan mencubanya, tentukan sama ada anda - akhirnya - membuang XP atau menyerah pada Vista. Tetapi di mana anda boleh mendapatkannya, bagaimana anda memasangnya, apa yang anda perlukan untuk menjalankannya dan bolehkah anda menaik taraf dari beta atau dari Vista atau dari XP?

Soalan, selalu ada soalan. Dan kita ada jawapannya, kebanyakan dari mereka tetap.

Bilakah saya boleh memuat turun RC? Itu mudah: Selasa, 5 Mei. Microsoft menolak untuk mengatakan dengan tepat kapan ia akan menukar suis pada hari itu, tetapi pada bulan Januari, ia pada awalnya menggunakan waktu permulaan beta sebagai tengah hari, Pasifik. (Dan kita semua tahu bagaimana ia berjaya.)

Sudah tentu, jika anda melanggan Microsoft Developer Network (MSDN) atau TechNet, anda dapat merebutnya sejak hari Khamis yang lalu (selepas snuff yang kini tidak dapat dielakkan di hujung Microsoft).

Di mana saya mendapatkannya? Muat turun awam akan disiarkan ke laman Windows 7, kata Microsoft.

Windows 7 RC akan tersedia dalam edisi 32- dan 64-bit.

Adakah Microsoft mengehadkan calon pelepasan, seperti yang dilakukan dengan beta? Tidak. "Tidak ada batasan jumlah muat turun untuk Windows 7 RC," kata seorang jurucakap syarikat.

Itu adalah perubahan dari beta, atau setidaknya rencana untuk beta, ketika awalnya Microsoft mengatakan akan mematikan keran setelah 2.5 juta kunci produk dikeluarkan. Tetapi ketika pengguna yang bersemangat melancarkan pelayan pada hari pembukaan, menurunkan keseluruhan rancangan muat turun, Microsoft menolak tanda 2.5 juta dan akhirnya membiarkan orang memuat turun beta umum selama satu bulan setelah dimulakan semula. Bahkan Microsoft belajar dari kesalahannya, nampaknya, kerana bukan sahaja tidak akan membatasi jumlah muat turun, tetapi juga akan menjadikan RC tersedia hampir tiga kali lebih lama, hingga akhir bulan Julai.

Bercakap mengenai bencana muat turun beta, apakah kemungkinan proses muat turun RC berjalan lancar? Soalan yang baik. Sayang sekali kami tidak mempunyai jawapan.

Kemunculan Windows 7 RC minggu lalu di MSDN dan TechNet, bagaimanapun, mungkin menjadi petunjuk. Dan ia tidak menenangkan. Microsoft menghadapi segala macam masalah untuk melayani Windows 7 RC kepada pelanggan MSDN dan TechNet pada hari Khamis lalu, dengan laman web muat turun untuk kedua-dua perkhidmatan akhirnya menjadi gelap. Setelah beberapa jam, Microsoft tidak dapat menguruskan masalah dan meletakkan bahagian muat turun kedua-dua laman web kembali dalam talian. Apa yang saya perlukan untuk memasang calon pelepasan? Microsoft telah menetapkan syarat minimum untuk RC sebagai pemproses 1-GHz atau lebih cepat; Memori 1GB; 16 GB ruang cakera keras percuma untuk 32-bit, 20 GB untuk 64-bit; dan grafik yang menyokong DirectX 9 dengan pemacu Windows Display Driver Model (WDDM) 1.0 atau lebih tinggi.

WDDM, yang memulai debutnya di Vista, adalah perubahan ketara dari standard pemacu untuk Windows XP yang lebih lama. Model pemacu baru mungkin paling terkenal dengan peranan yang dimainkannya dalam tuntutan mahkamah "Vista Capable" yang masih hidup, di mana pengguna telah menuduh Microsoft menipu mereka untuk membeli mesin XP yang syarikat itu tahu tidak akan dapat menjalankan pemacu WDDM.

Sekiranya anda merancang untuk mencuba tambahan virtualisasi "Mod XP" baru, yang akan dilancarkan pada 5 Mei dalam versi beta, anda memerlukan memori sistem 2GB dan ruang cakera tambahan 15 GB.

Apa lagi? Anda juga memerlukan pemacu DVD yang dapat dirakam untuk membakar fail yang anda muat turun, yang disertakan sebagai gambar cakera, atau fail .iso, ke DVD, yang kemudian akan anda gunakan sebagai cakera pemasangan.

Ini bermakna anda juga memerlukan perisian pembakar DVD, seperti ImgBurn percuma, atau Nero 9, muat turun $ 80 dari Nero AG.

Sekiranya anda memasang Windows 7 RC ke mesin maya, menggunakan, katakanlah, VMware's Fusion pada Mac, anda boleh melangkau langkah pembakaran DVD dan memasang terus dari fail .iso. VMware menyiarkan arahan langkah demi langkah pada bulan Januari untuk beta; mereka juga sah untuk RC.

Berapa besar muat turunnya? Versi 32-bit beratnya pada 2.47GB, sementara 64-bit memberikan skala pada 3.2GB. Kedua-dua nombor sedikit lebih tinggi daripada beta yang sepadan. Tambahan XP Mode adalah 450MB atau lebih.

Adakah saya memerlukan kunci pengaktifan produk? Bagaimana jika saya sudah memilikinya dari beta Ya, dan menurut Microsoft, ya lagi.

Microsoft akan menyediakan kunci untuk RC melalui mekanisme yang sama dengan yang digunakan untuk beta, dengan kata lain, sebelum anda memulakan muat turun, anda akan diminta untuk masuk menggunakan Microsoft Live ID dan diberi kunci.

Tetapi sementara Microsoft mengatakan bahawa kunci yang diperoleh untuk beta tidak akan berfungsi dengan RC, yang lain membantah bahawa, dalam pengalaman mereka, mereka melakukannya. Sebagai contoh, blogger Windows yang terkenal, Ed Bott, mengatakan bahawa kunci produk yang diperoleh untuk beta sebelumnya "berfungsi dengan baik" dengan RC. <Bolehkah saya menaik taraf dari Windows 7 beta? Anda boleh, walaupun Microsoft tidak mahu anda melakukannya. Seperti, RC menyekat pemasangan apabila menyedari bahawa PC menjalankan Windows 7 beta. Microsoft melakukan ini, katanya pada awal April, kerana mahu pengguna "mengalami penyediaan dunia nyata dan memberi kita telemetri dunia nyata."

Sebagai gantinya, Microsoft menyuruh pengguna melakukan pemasangan bersih - menghapuskan salinan Windows 7 beta mereka, semua aplikasi yang telah mereka tambahkan dan semua fail yang dihasilkan oleh aplikasi tersebut - atau kembali ke Vista Service Pack 1 (SP1) , yang mungkin mereka jalankan sebelum mereka menaik taraf ke beta, kemudian pasang RC.

Yikes.

Untuk mengelilingi blok, salin kandungan DVD Windows 7 ke folder tempatan - pemacu USB yang dapat di-boot berfungsi, seperti mana-mana folder peringkat akar pada mesin yang menjalankan beta - kemudian pada pemacu itu atau di folder itu , buka folder "Sumber". Buka fail "cversion.ini" dengan Notepad, dan ubah nilai "MinClient" menjadi "7000." Simpan fail dan jalankan Persediaan.

Microsoft memandu anda melalui langkah-langkah di sini.

Bolehkah saya menaik taraf dari Vista? Ya, tetapi anda hanya boleh melakukan peningkatan di tempat ke Windows 7 RC dari Vista SP1 atau SP2, yang terakhir masih dalam bentuk RC itu sendiri.

Edisi Windows 7 apa yang menjadi calon pelepasan? RC adalah edisi Ultimate Windows 7, yang paling mahal dalam talian.

Bahasa apa yang disokong? Microsoft telah mengehadkan RC kepada Bahasa Inggeris, Perancis, Jerman, Jepun dan Sepanyol. Arab dan Hindi, yang tersedia pada versi beta Januari (walaupun bahasa Hindi hanya dalam 32-bit) diganti untuk bahasa Perancis dan Sepanyol.

Bolehkah saya menaik taraf dari Windows XP? Tidak.

Walaupun Microsoft akan menjual "peningkatan" Windows 7 kepada pengguna XP, itu hanya istilah versi bagi mereka, yang membolehkan mereka membeli OS baru dengan harga yang lebih rendah. Apabila Windows 7 muktamad, pengguna XP perlu melakukan "pemasangan bersih" yang menghapus kandungan pemacu; perkara yang sama berlaku untuk RC.

Untuk memindahkan fail dan tetapan dari XP ke Windows 7 yang baru, gunakan utiliti Easy Transfer yang disertakan dengan Windows 7 RC. Setelah anda membakar fail .iso yang telah dimuat turun ke DVD, masukkan ke dalam pemacu mesin XP dan salin Easy Transfer ke PC. Semasa anda menjalankannya, Easy Transfer akan menyalin fail dan tetapan ke peranti luaran - pemacu kilat USB berguna di sini - yang kemudian anda boleh salin ke PC setelah anda melakukan pemasangan bersih Windows 7 RC.

Adakah Microsoft memberikan sokongan untuk Windows 7 RC? Microsoft tidak melakukan sokongan teknikal untuk perisian pra-rilis, jadi satu-satunya pilihan sokongan anda sebagai freeloader RC adalah dalam talian, di forum pengguna-ke-pengguna.

Bilakah calon pelepasan tamat? Microsoft mengeluarkan tarikh luput untuk RC hingga 1 Jun 2010, hampir 13 bulan dari debutnya, jauh lebih lama daripada jangka masa "percuma" yang diberikan syarikat kepada pengguna untuk Vista.

Pada tarikh tersebut, calon pelepas akan berhenti bekerja, tetapi anda akan mendapat banyak notis awal. Menurut Microsoft, Windows 7 RC akan mula dimatikan secara automatik pada selang waktu dua jam mulai 1 Mac 2010.

Ngomong-ngomong, jika anda mengikuti versi beta, ingatlah bahawa masa berlakunya akan berakhir lebih awal, pada 1 Ogos 2009, dengan penutupan dua jam mulai 1 Julai. Dalam setiap kes, Windows 7 akan mengingatkan anda dua minggu sebelum penutupan bermula. proses tamat tempoh beta atau pelepasan calon akan bermula.

Kisah ini, "Cara mendapatkan Windows 7 RC" pada mulanya diterbitkan oleh Computerworld.