Neutralino mengarahkan Electron dan NW.js

Neutralino, kerangka pengembangan sumber terbuka untuk membangun aplikasi lintas platform dengan JavaScript atau TypeScript, diposisikan sebagai platform ringan dan mudah alih yang menawarkan penggunaan memori yang lebih rendah dan kemudahan penggunaan jika dibandingkan dengan alat seperti GitHub's Electron dan NW.js.

Dibangun sebagai bukti konsep untuk aplikasi ringan, seperti Elektron, Neutralino memanfaatkan JavaScript atau TypeScript dan teknologi pendamping CSS dan HTML untuk membina aplikasi yang berjalan di Windows, MacOS, dan Linux. Tidak seperti Electron dan NW.js, yang juga menyokong pengembangan lintas platform melalui JavaScript, Neutralino tidak memerlukan pemasangan Node.js dan pergantungannya.

Neutrino masih dianggap berada dalam tahap eksperimen, dengan peningkatan keselamatan dan kemungkinan kemampuan refactoring dijangka. Tetapi pemaju di sebalik projek sumber terbuka mengatakan bahawa ia tetap bernilai pengeluaran.

Pembangun boleh memuat turun Neutralino SDK mudah alih. Waktu operasi Neutralino adalah pelayan ringan yang mendengar permintaan dari SDK pelanggan, yang merupakan perpustakaan JavaScript yang berkomunikasi dengan pelayan melalui XMLHttpRequest. Benang terpisah digunakan untuk menjalankan tetingkap asli yang memegang komponen penyemak imbas terbina dalam untuk membuat aplikasi. Fungsi dan modul SDK pelanggan digunakan untuk membuat panggilan sistem secara tidak segerak.

Ciri-ciri lain dari Neutralino termasuk:

  • Tapak kaki yang ringan. Aplikasi yang tidak dimampatkan memakan kira-kira 5MB dan aplikasi yang dimampatkan mengenai 1MB.
  • Pembangunan berasaskan templat. Aplikasi boleh dibina melalui beberapa templat pra-binaan menggunakan neu-CLI.
  • Fungsi asli, dengan API untuk mengakses fungsi peringkat OS.
  • Pakej aplikasi tunggal untuk semua platform.
  • Tiada pergantungan tambahan.
  • Aplikasi boleh di-debug menggunakan penyemak imbas.