Pengurus Makmal VMware sudah mati. Pengarah vCloud live

Masa-masa maya ini, mereka adalah a-changin '. Tulisan ini telah lama berada di dinding untuk Pengurus Makmal VMware, dan sekarang kata rasmi telah turun dari VMware bahawa ia akan menghentikan pengembangan pada dev / test ini, perisian pengurusan makmal kotak pasir dan pengguna peralihan dari Pengurus Makmal ke Pengarah vCloud .

Kami tahu bahawa teknologi di dunia IT tidak berhenti lama, jadi mengapa virtualisasi berbeza? Mengapakah VMware akan terus bergantung pada produk pengurusan makmalnya? Kisah yang keluar dari VMware selama beberapa tahun terakhir adalah mengenai awan. Virtualisasi bukan lagi kisah mengenai persekitaran pusat data tunggal. Segala sesuatu telah bergerak ke atas dan ke atas, dan pusat data kami bergerak ke kemudahan orang lain dan ke peralatan orang lain. Awan VMware - siap atau tidak, mereka datang.

[Adakah Dell, HP dan IBM akan fokus untuk membuat alat pengurusan virtualisasi mereka sendiri atau adakah mereka akan membuat plug-in ke VMware vCenter? | Juga, baca mengenai perombakan presiden VMware dan pelajari mengenai empat presiden bersama mereka. ]

Dalam e-mel baru-baru ini kepada pelanggan Pengurus Makmal, VMware menulis:

Kami ingin memberi anda kemas kini penting mengenai produk vCenter Lab Manager. Oleh kerana pelanggan terus memperluas penggunaan virtualisasi baik di dalam pusat data dan di luar firewall, kami memfokuskan diri pada penyediaan penyelesaian infrastruktur yang dapat mendukung peningkatan kemudahan dan keperluan keselamatan ini. Hasil daripada fokus ini, kami telah memutuskan untuk menghentikan pengeluaran besar tambahan vCenter Lab Manager. Lab Manager 4 akan terus disokong selaras dengan Dasar Sokongan Umum kami hingga 1 Mei 2013.

Oleh kerana VMware terus melabur dalam perjalanan pelanggan kami ke pengkomputeran awan, kami memberi tumpuan untuk menyampaikan awan hibrid perusahaan berbilang penyewa yang selamat dengan Pengarah VMware vCloud. vCloud Director adalah penyelesaian perisian baru yang menyediakan skalabilitas dan keselamatan yang diperlukan untuk memberikan penyediaan layan diri berdasarkan katalog di pelbagai jenis beban kerja, di pelbagai penyewa perusahaan, dan di kedua-dua model penyebaran swasta dan awam.

Banyak pengguna VMware Lab Manager telah meramalkan langkah ini dan membincangkan fakta bahawa VMware telah menjadi lemah dalam mengemas kini Lab Manager. Syarikat itu belum mengeluarkan kemas kini besar sejak Juli 2009 ketika melancarkan vCenter Lab Manager 4.0. Dan ketika VMware secara rasmi melancarkan Pengarah vCloud di VMworld 2010, ini kelihatan sebagai kuku terakhir di peti mati Lab Manager. Ternyata kedua-dua produk ini sangat serupa dan mempunyai banyak ciri yang bertindih. Hanya satu yang dapat bertahan, dan kita semua tahu yang mana satu.

Namun, peralihan dari Pengurus Makmal ke Pengarah VCloud mungkin sukar bagi sesetengah pengguna, terutamanya pengguna virtualisasi yang kurang maju atau organisasi kecil hingga sederhana dengan perhatian terhadap anggaran mereka.

Walaupun Pengurus Makmal menyokong Microsoft SQL Server Express di bahagian belakang, Pengarah VCloud menyokong platform pangkalan data yang jauh lebih mahal, iaitu Oracle 10g atau 11g. Perubahan ini sahaja dapat membuatkan beberapa pelanggan membuat peralihan. Namun, ini adalah keluaran 1.0, dan produk dapat diperluas dari masa ke masa untuk memasukkan platform yang lebih menjimatkan.