Dibayar! 10 bahasa pengaturcaraan untuk dipelajari pada tahun 2017

Pengaturcara harus terus meningkatkan kemahiran mereka sesuai dengan permintaan pasar, baik belajar bahasa, alat, atau perpustakaan baru, atau meningkatkan yang ada.

Namun, ada faktor lain yang memfasilitasi keputusan untuk memilih bahasa pengaturcaraan baru, termasuk spesifikasi projek, keperluan pasukan, dan daya maju masa depan. Sebaliknya, banyak pengaturcara ingin mempelajari bahasa pengaturcaraan yang memberi mereka peluang masa depan terbaik untuk memperoleh lebih banyak.

Mengambil keputusan yang tepat

Harus diingat bahawa memilih bahasa pengaturcaraan semata-mata berdasarkan keuntungan wangnya bukanlah idea yang baik. Pada akhirnya, anda harus meluangkan masa untuk bekerja dan memperbaiki bahasa pengaturcaraan tertentu.

Keputusan untuk memilih bahasa pengaturcaraan tertentu juga bergantung pada bidang yang sedang anda kerjakan. Sekiranya anda seorang saintis data, anda harus mencari bahasa pengaturcaraan seperti Python, C, C ++ dan bukan JavaScript. Oleh itu, pilihlah dengan bijak dan pertimbangkan pelbagai faktor sebelum menggunakan bahasa pengaturcaraan.

Apa kata internet?

Nombor memainkan peranan penting semasa membuat keputusan. Terdapat banyak kajian yang dapat anda temukan di internet mengenai bahasa pengaturcaraan terbaik, termasuk indeks Tiobe, GitHut, dan LiveEdu.tv.

Mereka menawarkan perspektif yang berbeza mengenai populariti bahasa pengaturcaraan. Sebagai contoh, GitHut menyenaraikan bahasa pengaturcaraan terbaik mengikut jumlah repositori di GitHub, sementara LiveEdu.tv, platform pembelajaran langsung, mendapatkan datanya dari pita yang menggunakan bahasa pengaturcaraan yang berbeza.

Tetapi dari segi potensi pendapatan, ini adalah 10 bahasa teratas, berdasarkan maklumat gaji tahunan dari Payscale.com dan Indeed.com.

1. Jawa

Java adalah bahasa pengaturcaraan peringkat perusahaan yang popular yang diciptakan oleh James Gosling pada tahun 1995. Sejak itu, ia menjadi bahasa pengaturcaraan yang popular untuk membuat aplikasi peringkat perusahaan dan banyak digunakan pada platform Android. Ini juga digunakan secara meluas dalam mengajar pengkomputeran atau pengaturcaraan pemula secara umum, dan digunakan secara meluas untuk membuat dan mengurus platform awan.

Gaji Purata: $ 102,000

2. JavaScript

JavaScript adalah bahasa web. Sebenarnya, Brendan Eich merancangnya pada tahun 1995 untuk memperbaiki keadaan web. Tetapi masih merupakan salah satu bahasa pengaturcaraan terkemuka pada tahun 2017, dan dengan banyak pertumbuhan, kini JavaScript dapat digunakan untuk tujuan yang berbeda, termasuk pengembangan sisi pelayan. 

Sekiranya anda seorang pengaturcara, anda perlu menggunakan JavaScript tanpa berfikir panjang. Komuniti ini berkembang dari hari ke hari, dan kerangka kerja baru, perpustakaan, dan alat dikeluarkan terus untuk menyokong pertumbuhannya.

Gaji Purata: $ 95,000

3. Python

Python adalah bahasa pengaturcaraan moden yang direka oleh Guido van Rossum pada tahun 1991. Ini adalah bahasa pengaturcaraan peringkat umum dan umum yang sangat popular di bidang saintifik. Para saintis data harus memilih bahasa untuk pekerjaan mereka. Selain bidang sains data, Python banyak digunakan dalam pengembangan web, berkat kerangka web Django, dan digunakan sebagai bahasa pengaturcaraan pengenalan kerana kesederhanaan dan kemudahan penggunaannya.

Komuniti Python juga kuat. Pelbagai kerangka kerja, alat, dan perpustakaan tersedia untuk tujuan yang berbeza, termasuk sains data, pengembangan web, dan pengembangan aplikasi.

Gaji Purata: $ 100,000

4. C ++

Bjarne Stroustrup merancang C ++ pada tahun 1983 untuk meningkatkan bahasa pengaturcaraan C, dan dia benar-benar berjaya melakukannya. C ++ sangat popular dalam projek pembangunan berorientasikan sistem, dan ia banyak digunakan dalam pengembangan permainan dan animasi. Syarikat besar menggunakan C ++ secara berterusan untuk memperbaiki keadaan sistem mereka dan menjadikannya lebih cekap.

C ++ adalah bahasa pengaturcaraan yang mesti dipelajari untuk pengaturcara yang berurusan dengan pembangunan peringkat sistem. Dengan lebih dari tiga dekad di pasaran, ia hanya berkembang. C ++ sukar dipelajari, tetapi latihan yang ketat sangat membantu. C ++ juga merupakan kaedah terbaik untuk belajar pengkomputeran atau pengaturcaraan.

Gaji Purata: $ 100,000

5. Ruby

Yukihiro Matsumoto merancang Ruby pada tahun 1995. Ini adalah bahasa peringkat tinggi dan banyak digunakan dalam perkembangan pesat. Popularitinya adalah kerana kesederhanaan dan kemampuannya untuk membuat aplikasi web berprestasi tinggi yang canggih. Ruby on Rails, kerangka web Ruby yang popular juga meningkatkan keadaannya.

Ruby adalah bahasa pengaturcaraan yang terkenal di pasaran. Sokongan komuniti sangat mengagumkan, dan anda akan mendapat banyak tutorial, alat, perpustakaan, dan lain-lain untuk menyelesaikan tugas anda.

Gaji Purata: $ 100,000

6. C

C dirancang oleh Dennis Ritchie dan merupakan bahasa pengaturcaraan pertama yang tepat yang menawarkan semua alat untuk membuat aplikasi yang kompleks. Ini banyak digunakan dalam pengembangan kernel dan OS - jika anda menggunakan Windows, Linux, atau Mac, C berfungsi dengan baik. C juga digunakan sebagai bahasa permulaan untuk mengajar pengaturcaraan di banyak kolej dan kursus dalam talian.

Gaji Purata: $ 100,000

7. Pantas

Swift adalah anak baru di blok. Ini adalah penerus Objective-C untuk memperbaiki keadaan pengembangan untuk iOS, dan ia dirancang oleh Chris Lattner bekerjasama dengan Apple. Dalam 2 tahun, ia telah menjadi bahasa pengaturcaraan permintaan tinggi di pasaran. Pembangun Objective-C perlahan-lahan memfokuskan diri pada Swift kerana memberi mereka lebih banyak nilai di pasaran.

Sesiapa yang serius dalam pembangunan iOS harus belajar bahasa pengaturcaraan Swift. Juga, tidak wajib mempelajari Swift kerana ada banyak aplikasi warisan yang menggunakan Objective-C. Namun, jika anda serius dengan pengembangan iOS, ada baiknya anda mempelajari Swift.

Gaji Purata: $ 95,000

8. C #

C # berdiri dalam posisi yang serupa dengan bahasa pengaturcaraan Java, tetapi berkait rapat dengan Microsoft. Ini adalah bahasa pengaturcaraan berorientasi objek peringkat tinggi yang menawarkan paradigma moden untuk pengembangan yang pesat, jadi jika anda serius mengembangkan aplikasi yang berkaitan dengan Microsoft, anda perlu memilih C #. Ini juga dapat digunakan dalam mengembangkan aplikasi web atau mengembangkan permainan, dan sangat penting untuk pengembangan mesin permainan yang popular, seperti Unity.

Gaji Purata: $ 94,000

9. Perhimpunan

Bahasa pemasangan pertama kali diperkenalkan pada tahun 1949 dan digunakan terutamanya untuk kod cip. Apa-apa perkakasan yang anda gunakan sekarang menggunakan bahasa Perhimpunan pada intinya. Mempelajari dan menguasai bahasa Perhimpunan boleh menjadi cabaran. Kerana bilangan profesional yang kurang dan kemampuannya yang tinggi, bahasa Assembly adalah salah satu bahasa pengaturcaraan yang sangat berbayar.

Gaji Purata: $ 90,000

10. PHP

PHP juga dianggap sebagai bahasa web. Perjalanan dimulakan pada tahun 1995 ketika seorang pengaturcara Denmark, Rasmus Lerdorf, merancang PHP. Ini digunakan secara meluas dalam pengembangan web bersama dengan bahasa pengaturcaraan lain, seperti HTML, CSS, dan JavaScript, dan mudah dipelajari dan memiliki ekosistem yang rancak.

Dengan lebih daripada 82 peratus web dibuat dengan PHP, tidak ada alasan untuk tidak mempelajarinya. Tetapi PHP juga merupakan bahasa nombor satu dalam kritikan. Ramai peminat berpendapat bahawa PHP akan mati dalam masa terdekat kerana reka bentuknya yang buruk. Anda boleh membaca artikel menarik ini, "Adakah PHP sudah mati?" untuk mengetahui lebih lanjut mengenai keadaan PHP semasa.

Gaji Purata: $ 75,000

Jelas, pilihan bahasa pengaturcaraan bergantung pada sub-bidang, permintaan dan projek yang anda rancangkan. Jangan memilih bahasa pengaturcaraan semata-mata berdasarkan nilai pasarannya; mempunyai minat yang tulen dalam apa yang anda pelajari, dan peluang untuk berjaya akan meningkat secara drastik.