Linux: Adakah Lubuntu lebih baik daripada Xubuntu?

Lubuntu berbanding Xubuntu

Ubuntu mempunyai sejumlah rasa yang berbeza, termasuk Lubuntu dan Xubuntu. Kedua-dua perisa Ubuntu ini menawarkan desktop yang ringan, tetapi mana yang lebih baik?

Seorang penulis di Linux dan Ubuntu baru-baru ini mempertimbangkan kebaikan dan keburukan Lubuntu dan Xubuntu:

Selama bertahun-tahun, Lubuntu dan Xubuntu telah menjadi dua rasa popular yang memberikan alternatif kepada banyak orang yang lebih memilih sesuatu selain vanilla Ubuntu dengan desktop Unity. Lubuntu dan Xubuntu telah menjadi pilihan peminat Linux dan pengguna yang lebih suka mempunyai distro Linux yang ramping atau ringan atau yang akan memberikan prestasi terbaik pada desktop atau komputer riba lama. Tetapi bagaimana kedua distro ini membandingkan, mana yang akan saya cadangkan dan mengapa?

Sekiranya anda mencari yang paling ringan, Lubuntu adalah pilihan untuk pergi. Ia menggunakan sumber sistem yang paling sedikit dan dilengkapi dengan aplikasi terpasang paling sedikit, tidak seperti Xubuntu yang mengemas beberapa warna dan ciri yang bermaksud penggunaan sumber yang jauh lebih banyak. Xubuntu relatif ringan, seperti di, lebih ringan dari Ubuntu dan Kubuntu tetapi Lubuntu sebenarnya ringan.

Sekiranya anda lebih suka menggilap atau menggunakan lebih banyak sumber sistem, gunakan Xubuntu Xubuntu lebih elegan dan lebih tampan, dan ia dilengkapi dengan lebih banyak ciri dan lebih mesra pengguna daripada Lubuntu yang kelihatan ketinggalan zaman dan telanjang sehingga memungkinkan penyesuaian yang sangat minimum. Kecuali anda mempunyai PC yang sangat lama dengan beberapa spesifikasi yang cukup lama.

Lebih banyak lagi di Linux dan Ubuntu

Pembaca Linux dan Ubuntu berkongsi pendapat mereka mengenai Xubuntu dan Lubuntu:

Randy Fry : "Jika anda ingin pengalaman yang lebih baik daripada Lubuntu, ada respon yang disebut LXLE. Anda boleh mendapatkannya di lxle.net. Ia adalah penderita dengan sumber, dengan penampilan yang lebih moden. Ia juga mempunyai banyak aplikasi. "

Keyikedalube Ndang : “Membeli notebook baru saya baru-baru ini. Dan pada intel i3, Xubuntu adalah yang terbaik tetapi sebenarnya bukan masalah besar dengan sumber. Hanya mahukan kelajuan dan penyesuaian! "

Roger Parkinson : “Kami berlari berdua. Puan mempunyai komputer riba yang lebih kecil dan menggunakannya untuk menulis. Dia berpindah dari XP sehingga Lubuntu sesuai dengannya. Dia memasang Libre Office walaupun, aplikasi yang dibundel tidak mencukupi.

Saya menjalankan Xubuntu, berhijrah ketika Ubuntu menjadikan Unity sebagai lalai. Ia sedikit disesuaikan tetapi tidak banyak. Kedua-duanya berfungsi dengan baik. "

Jymm : “Setelah mencuba Lubuntu dan Xubuntu dan Mate, saya rasa Mate adalah pilihan terbaik. Saya sememangnya kelihatan "Cahaya" seperti dua yang lain dan jauh lebih mudah dikonfigurasikan daripada Xubuntu atau Lubuntu. Sebenarnya saya tidak pernah mendapat prestasi hebat di kotak saya menggunakan Xubuntu. "

Lebih banyak lagi di Linux dan Ubuntu

Artikel mengenai Xubuntu dan Lubuntu juga menarik perhatian orang-orang di subreddit Linux dan mereka berkongsi pendapat mereka mengenai kedua distro:

Willnay98 : "Xubuntu ringan, sangat berguna dan disesuaikan. Lubuntu lebih ringan, jelek dan tidak boleh disesuaikan. "

Ztjuh : "LXDE lebih ringan daripada XFCE."

Waregen : "perbincangan bagaimana cahaya DE menjadi membuang masa ketika penyemak imbas mula tidak dapat digunakan pada mesin ram 512MB.

siapa yang peduli yang mana yang berukuran 80MB dan yang mana yang 112MB atau ram di dunia di mana mesin memerlukan minimum 1GB untuk penggunaan asas? "

Silencer6 : “Saya selalu menganggap LXDE sebagai persekitaran desktop yang dirancang untuk monitor CRT. Ia sesuai untuk 15 "dengan 800x600 dan 17" dengan 1024x768. "

Wilnay98 : "Seharusnya dikatakan" mudah "disesuaikan. Saya menjalankannya sebentar. Perkara mudah seperti menukar pintasan papan kekunci tidak intuitif. Nampaknya pengguna polish profesional tidak mengharapkan XFCE begitu. "

Lagi di Reddit

Bunuh proses dari baris arahan

Baris arahan adalah alat yang hebat di Linux. Ia boleh melakukan banyak perkara berguna, termasuk proses pembunuhan. Seorang penulis di Linux.com mempunyai gambaran umum yang berguna tentang bagaimana menggunakan baris perintah untuk membunuh proses.

Jack Wallen melaporkan untuk Linux.com:

Bayangkan ini: Anda telah melancarkan aplikasi (dari menu desktop kegemaran anda atau dari baris perintah) dan anda mula menggunakan aplikasi yang dilancarkan itu, hanya untuk menguncinya, berhenti melakukan, atau mati secara tiba-tiba. Anda cuba menjalankan aplikasinya semula, tetapi ternyata yang asli tidak pernah benar-benar dimatikan sepenuhnya.

Apa yang awak buat? Anda membunuh prosesnya. Tetapi bagaimana? Percaya atau tidak, pertaruhan terbaik anda paling kerap terletak di baris arahan. Syukurlah, Linux mempunyai setiap alat yang diperlukan untuk memperkasakan anda, pengguna, untuk membunuh proses yang salah. Namun, sebelum anda segera melancarkan perintah tersebut untuk mematikan proses tersebut, anda harus terlebih dahulu mengetahui prosesnya. Bagaimana anda mengurus tugas berlapis ini? Ia sebenarnya sangat mudah ... setelah anda mengetahui alat yang ada pada anda.

Izinkan saya memperkenalkan anda kepada alat tersebut.

Lebih banyak lagi di Linux.com

ReactOS 0.4.5 dikeluarkan

ReactOS adalah sebaran yang menampilkan keserasian binari Windows. Versi 0.4.5 ReactOS baru saja dirilis, dan seorang penulis di Softpedia melihat perubahan yang akan anda dapati dalam kemas kini ini.

Laporan Marius Nestor untuk Softpedia:

ReactOS 0.4.5 adalah kemas kini penyelenggaraan yang menambah banyak perubahan dan penambahbaikan berbanding pelepasan titik sebelumnya. Kernel telah diperbaharui dalam versi ini untuk meningkatkan boot FreeLoader dan UEFI, serta modul Plug and Play, menambahkan sokongan untuk lebih banyak komputer untuk boot ReactOS tanpa masalah.

Kawasan Memory dan Common Cache pada kernel telah diperbaiki juga di ReactOS, yang tidak lagi dapat dibongkar ketika membuat partisi sistem, dan sekarang menghindari percubaan untuk memasang semula pemacu semasa reboot ketika percubaan sebelumnya sudah gagal.

Mengenai pemacu, ReactOS 0.4.5 merangkumi pelbagai pembaikan dan peningkatan untuk pemacu FAT32, menangani BSoD (Blue Screen of Death) yang berlaku semasa menukar pemacu liut, melaporkan pemproses dengan betul ke sistem, dan memperbaiki beberapa kebocoran USB.

Lebih banyak lagi di Softpedia

Adakah anda terlepas bulat? Lihat halaman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux .