7 rahsia gelap kos awan

Adakah ada yang lebih menggoda daripada senarai harga mesin awan? Tidak banyak dari kita yang cukup tua untuk ingat membayar sepeser pun untuk sebiji gula-gula, tetapi pengguna awan menikmati harga yang bahkan lebih kecil.

Harga mesin standard N1 Google adalah $ 0,0475 sejam tetapi anda boleh mendapatkannya hanya dengan $ 0,0100 sejam untuk keperluan pemprosesan kumpulan anda — jika anda bersedia untuk mendapatkan pekerjaan yang lebih penting. Pembeli yang gila boleh naik ke versi CPU yang tinggi dengan harga $ 0,015 sejam - masih kurang dari dua sen. Woo-hoo!

Azure mengenakan harga minima $ 0,00099 per gigabait untuk menyimpan data selama sebulan di peringkat penyimpanan arkibnya. Walau bagaimanapun, Amazon mungkin menawarkan harga terendah yang paling menarik - mengenakan $ 0,0000002083 minimum untuk memori 128 megabait untuk menyokong Fungsi Lambda. (Empat digit ketepatan?)

Angka-angka kecil itu membuat kita tidak berjaga-jaga. Rang undang-undang insurans perubatan dan harta tanah mungkin membelanjakan anggaran, tetapi ketika datang ke awan, kita dapat menikmati membuang wang seperti confetti. Ini kerana harga untuk banyak perkhidmatan awan secara harfiah lebih rendah daripada kos sekeping confetti.

Kemudian akhir bulan datang, dan bil awan jauh lebih besar daripada yang diharapkan. Bagaimanakah pecahan wang itu bertambah dengan cepat?

Berikut adalah tujuh rahsia gelap bagaimana syarikat awan mengubah pecahan sen menjadi wang sebenar.

"Ekstra" tersembunyi

Kadang-kadang nombor yang paling menarik didominasi oleh tambahan yang anda tidak perhatikan. Glacier S3 Amazon mempunyai tingkatan "Deep Archive" yang dirancang untuk sandaran jangka panjang dengan harga yang menggoda pada $ 0,00099 per gigabait, sesuatu yang mencapai $ 1 per terabyte per bulan. Sangat mudah untuk membayangkan mengetepikan pita sandaran dan kerumitan untuk kesederhanaan perkhidmatan Amazon.

Tetapi katakan anda mahu benar-benar melihat data tersebut. Sekiranya anda mengklik ke tab kedua pada helaian harga, anda dapat melihat kos pengambilan adalah $ 0,02 setiap gigabait. 20 kali lebih mahal untuk melihat data daripada menyimpannya selama sebulan. Sekiranya restoran menggunakan model harga ini, mereka akan mengenakan $ 2 untuk makan malam stik, tetapi $ 40 untuk barang perak.

Saya rasa model harga Amazon masuk akal kerana mereka merancang produk untuk menyokong penyimpanan jangka panjang bukan penyemakan imbas biasa dan penghasilan laporan tanpa henti. Sekiranya kita mahukan akses yang kerap, kita dapat membayar tahap S3 biasa. Tetapi jika tujuannya adalah untuk menjimatkan simpanan arkib, kita perlu memahami kos sekunder dan merancang lebih awal.

Perkara penting

Syarikat awan sering mempesonakan kami dengan peta yang menunjukkan pusat data di seluruh dunia, mengundang kami untuk meletakkan beban kerja kami di mana sahaja kami merasa paling selesa. Walau bagaimanapun, harganya tidak selalu sama. Amazon mungkin mengenakan $ 0.00099 per gigabait di Ohio tetapi $ 0.002 per gigabait di California Utara. Adakah cuaca panas? Kedekatan dengan pantai? Atau hanya kos harta tanah?

Alibaba, syarikat awan China, jelas ingin mendorong pemaju menggunakan pusat data mereka di seluruh dunia. Contoh rendah bermula hanya $ 2.50 sebulan di luar China tetapi melonjak menjadi $ 7 sebulan di Hong Kong dan $ 15 sebulan di daratan China.

Terpulang kepada kita untuk melihat harga ini dan memilih dengan sewajarnya. Kami tidak dapat memilih pusat data hanya kerana kelihatan lebih senang atau menjadikan calon yang sesuai untuk perjalanan pemeriksaan.

Kos pemindahan data

Satu-satunya masalah dengan meneliti senarai harga dan memindahkan beban kerja kami ke pusat data termurah adalah syarikat cloud juga mengenakan pergerakan data. Sekiranya kita berusaha untuk menjadi pandai dan menimbang kos dengan mengalihkan bit ke seluruh dunia mencari perhitungan dan penyimpanan yang paling murah, kita dapat memperoleh bil yang lebih besar untuk memindahkan data.

Kos untuk aliran data di seluruh rangkaian sangat besar. Oh, gigabait sesekali tidak akan membuat perbezaan, tetapi boleh menjadi kesalahan besar untuk meniru pangkalan data yang sering dikemas kini di seluruh negara setiap milisaat hanya kerana beberapa gempa bumi atau taufan mungkin muncul.

Roach motel

Iklan terkenal untuk satu perangkap lipas mengumumkan, "Kecoak mendaftar masuk, tetapi mereka tidak keluar." Anda mungkin merasakan hal yang sama ketika melihat kos untuk keluarnya data. Syarikat cloud sering tidak mengenakan bayaran kepada anda untuk membawa data ke cloud. Adakah kedai akan mengenakan bayaran kepada pelanggan untuk berjalan di pintu? Tetapi jika anda cuba menghantar data, bil untuk jalan keluar jauh lebih besar.

Ini boleh menggigit sesiapa sahaja, kecil atau besar, yang menyaksikan beberapa kandungan menjadi viral. Tiba-tiba semua orang mahu melihat beberapa meme atau video di pelayan anda dan kerana pelayan web anda dengan pantas memenuhi semua permintaan, meter untuk caj jalan keluar berputar lebih cepat dan lebih pantas.

Kekeliruan kos tenggelam

Selalu ada saat-saat ketika mesin atau konfigurasi semasa akan bersusah payah untuk melakukan pekerjaan itu tetapi jika anda hanya meningkatkan ukurannya, tidak mengapa. Dan ia hanya beberapa sen per jam. Sekiranya kita sudah membayar beberapa dolar sejam, beberapa wang lagi tidak akan muflis kita. Dan syarikat awan ada untuk membantu hanya dengan satu klik.

Kasino tahu jalan yang sama ke dompet kami. Kami sudah sampai sejauh ini - pembayaran kecil lain adalah apa-apa. Tetapi akauntan yang berpandangan tajam tahu bahawa kekeliruan kos yang tenggelam - juga membuang banyak wang setelah menjadi buruk - adalah masalah besar bagi penjudi, pengurus, dan hampir semua orang kecuali anak kecil. Wang yang telah kita habiskan habis. Tidak akan pernah kembali. Walau bagaimanapun, perbelanjaan baru adalah sesuatu yang dapat kita kawal.

Ia sedikit berbeza semasa anda membangunkan perisian. Kita sering tidak dapat memastikan berapa banyak memori atau CPU yang diperlukan oleh satu ciri. Kita mesti meningkatkan kekuatan mesin beberapa ketika. Cabaran sebenarnya adalah memerhatikan belanjawan dan mengawal kos sepanjang perjalanan. Hanya dengan menambahkan sedikit CPU lebih banyak di sini atau memori ada jalan untuk tagihan besar pada akhir bulan.

Overhead

Mesin awan bukanlah mesin per se, tetapi sepotong mesin fizikal yang lebih besar yang dibahagikan kepada bahagian N. Walaupun begitu, kepingannya tidak cukup kuat untuk menangani muatan sendiri, jadi kami menggunakan alat seperti Kubernetes untuk memastikan kepingan N tetap berfungsi. Mengapa kita memotong kotak lemak menjadi kepingan N hanya untuk menjahitnya kembali? Mengapa tidak hanya satu mesin lemak mengendalikan satu beban lemak?

Penginjil awan mungkin mengatakan bahawa orang yang menanyakan soalan yang tidak jelas seperti itu tidak mendapat faedah cloud. Semua lapisan tambahan dan salinan tambahan OS membawa banyak kelebihan dan kelenturan. Kita harus bersyukur kerana semua kejadian ini berjalan dan ditutup dalam tarian yang rumit dan diatur.

Tetapi kemudahan pemulihan dengan Kubernetes mendorong pengaturcaraan ceroboh. Kegagalan nod tidak menjadi masalah kerana pod akan berlanjutan ketika Kubernetes menggantikan instance. Oleh itu, kami membayar lebih banyak untuk semua overhead untuk mengekalkan lapisan tambahan, bersyukur kerana kami dapat memulakan mesin segar yang bersih tanpa sebarang kerak yang nampaknya menghalangi.

Infiniti awan

Pada akhirnya, masalah yang rumit dengan pengkomputeran awan adalah bahawa ciri terbaik, kemampuannya yang tampaknya tidak terbatas untuk meningkatkan permintaan apa pun, juga merupakan ladang tambang anggaran. Adakah setiap pengguna rata-rata 10 gigabait keluar atau 20 gigabait? Adakah setiap pelayan memerlukan dua gigabait RAM atau empat? Apabila kita memulakan projek, mustahil untuk diketahui.

Penyelesaian lama untuk membeli sejumlah pelayan tetap untuk projek mungkin mulai mencubit ketika permintaan melonjak, tetapi sekurang-kurangnya kos anggaran tidak meroket. Kipas di pelayan mungkin merengek dari semua beban dan pengguna mungkin akan merungut dengan sambutan lambat, tetapi anda tidak akan mendapat panggilan panik dari pasukan perakaunan.

Kami dapat mengumpulkan anggaran tetapi tidak ada yang benar-benar tahu. Kemudian pengguna muncul dan apa sahaja boleh berlaku. Tidak ada yang memperhatikan ketika biaya datang lebih rendah, tetapi ketika meter mulai berputar lebih cepat dan cepat, bos mulai memperhatikan. Masalah yang paling dalam adalah akaun bank kita tidak berskala seperti awan.