Adobe Flash mencapai akhir hayat

Flash Player Adobe yang pernah ada di mana-mana, waktu operasi berasaskan penyemak imbas untuk memaparkan kandungan media kaya di Internet, telah sampai di penghujung jalan, dengan syarikat itu telah membuat peluncuran terakhir yang dijadualkan untuk semua wilayah di luar daratan China.

Pelepasan terakhir dibuat pada 8 Disember. Adobe tidak lagi menyokong Flash Player selepas bulan ini; Kandungan flash tidak akan dapat disiarkan di Flash Player bermula pada 12 Januari 2021. 

Adobe menasihati semua pengguna untuk segera menyahpasang Flash Player untuk melindungi sistem mereka. Dalam nota keluaran, Adobe mengucapkan terima kasih kepada pelanggan dan pemaju yang telah menggunakan teknologi dan mencipta kandungan yang memanfaatkannya selama dua dekad terakhir. Halaman maklumat umum akhir hayat telah disiarkan.

Adobe mengumumkan pada bulan Julai 2017 bahawa ia akan menghentikan Flash Player pada akhir tahun ini. Teknologi kilat menyerah pada persepsi itu sebagai teknologi eksklusif di era ketika teknologi berasaskan standard seperti HTML5 mulai mengumpulkan momentum. Adobe menyebut WebGL dan WebAss Assembly sebagai alternatif yang boleh digunakan sekarang.

Flash mengalami tamparan kritikal apabila Apple menolak untuk tidak menyokongnya pada peranti mudah alih iPhone dan iPad. Selain itu, masalah keselamatan melanda Flash, dan vendor penyemak imbas utama mula menjauhkan diri dari teknologi. Laman web kandungan YouTube menarik diri dari Flash pada tahun 2015, memilih HTML5.

Dengan memberi notis awal tiga tahun, Adobe berharap dapat memberikan cukup waktu bagi para pembangun, pereka, perniagaan, dan lain-lain untuk memindahkan kandungan Flash mereka ke standard baru. Waktu akhir hayat Flash diselaraskan dengan vendor penyemak imbas utama.