Enjin penyemak imbas servo yang diadopsi oleh Linux Foundation

Servo, mesin penyemak imbas sumber terbuka yang awalnya dikembangkan di Mozilla, telah berpindah ke Linux Foundation.

Sebuah mesin web modular yang dapat disematkan yang ditulis dalam bahasa Rust Mozilla, Servo berkongsi kod dengan penyemak imbas Firefox dan bertujuan untuk membolehkan penyampaian kandungan dan aplikasi melalui standard web. Dicipta pada tahun 2012, teknologi inkubasi Servo kemudian dimasukkan ke dalam Firefox seperti sistem rendering berasaskan GPU WebRender. 

Penyusunan semula di Mozilla pada bulan Ogos yang melibatkan pemberhentian 250 orang termasuk beberapa orang yang terlibat dalam usaha pembangunan Rust. Mozilla terus melabur secara aktif di Rust, sementara Servo terus sebagai usaha sumber terbuka. Kini, Yayasan Linux telah menjadi rumah baru untuk Projek Servo, buletin yang diterbitkan pada 17 November mendedahkan.

Dengan berpindah ke Linux Foundation, projek Servo memperoleh papan dan jawatankuasa pemandu teknikal untuk membimbing masa depan projek. Matlamat peringkat tinggi Servo tidak berubah; Servo dimaksudkan untuk menyediakan mesin rendering berkinerja tinggi dan selamat untuk disematkan dalam aplikasi lain. Juga menampilkan mesin CSS yang selari, Servo dapat disatukan ke antara muka pengguna, pengalaman 3D, dan produk lain.

Pengguna komponen Servo, bagaimanapun, sangsi dengan pengambilalihan Linux Foundation. "Ini berita baik bahawa seseorang mengambil alih projek ini setelah Mozilla. Ini juga merupakan kenderaan yang akan memungkinkan orang lain menyumbang secara wang, ‚ÄĚkata Armin Ronacher, pengarah kejuruteraan di syarikat pemantau aplikasi Sentry. "Namun, saya tidak tahu apakah memiliki Linux Foundation bermaksud bahawa Servo memiliki masa depan sebagai mesin penyemak imbas pengeluaran, kerana tidak didorong oleh pembangun penyemak imbas yang mempunyai keinginan yang jelas untuk mengirimkannya kepada pelanggan sebagai penyemak imbas."

Berjalan di Windows, Linux, dan MacOS, Servo telah menjadi bukti bahawa komponen web penting seperti rendering dan CSS dapat dilaksanakan di Rust, yang telah menawarkan keselamatan, kesesuaian, dan kecepatan. Servo juga telah dibawa ke teknologi seperti telefon Android dan peranti realiti campuran Microsoft HoloLens.

Pembangun projek servo telah menyumbang kepada standard web WHAT / WG dengan melaporkan masalah spesifikasi dan mengemukakan ujian automatik lintas penyemak imbas. Anggota pasukan teras mempunyai standard yang disunting yang disertakan dalam penyemak imbas. Peserta yang akan datang dapat memberi sumbangan kepada masa depan Servo dengan menulis kod atau dokumentasi, menguji mimpi buruk, atau menyumbang untuk menampung kos integrasi dan hosting yang berterusan.