Microsoft: Muat turun Office 2007 siap 1 Disember

Microsoft mengesahkan pada hari Isnin bahawa ia telah menyelesaikan pekerjaan pada kod sistem Office 2007 dan mengeluarkannya untuk pembuatan.

Pelanggan di Kanada dan Amerika Syarikat boleh mula memuat turun Office 2007 pada 1 Disember. Ia adalah satu hari selepas syarikat itu merancang untuk melancarkan rangkaian produktiviti yang diperbaharui secara rasmi bersama dengan sistem operasi Windows Vista dan perisian komunikasi Exchange Server 2007 di New York City .

Pengguna di 13 negara tambahan akan dapat memuat turun versi percubaan 60 hari percuma "tidak lama lagi" setelah awal Disember, menurut seorang jurucakap Microsoft, yang enggan memberikan keterangan lebih lanjut. Negara-negara tersebut akan merangkumi UK, Ireland, Jerman, Perancis, Jepun, Australia, New Zealand, Luxembourg, Itali, Switzerland, Belgium, Belanda dan Mexico.

Pelanggan boleh mengaktifkan salinan Office 2007 mereka dalam dua bulan pertama dengan membayar secara dalam talian atau di kedai runcit.

Dengan Office 2003, keluaran terakhir Microsoft yang terakhir, hanya orang Amerika dan Kanada yang dibenarkan memuat turun percubaan Office secara percuma melalui Internet.

Seperti Windows Vista, pelanggan tidak akan dapat menemui Office 2007 di rak kedai runcit atau dipasang di PC sehingga awal tahun 2007, kata jurucakap itu, kehilangan apa yang banyak yang dianggap musim Krismas penting. Juga seperti Windows Vista, Office 2007 akan tersedia untuk pelanggan lesen volume korporat melalui Web atau CD-ROM mulai 30 November.

Tiga setengah juta orang memuat turun beta 2 Office 2007, menjadikannya program beta Office terbesar setakat ini, kata syarikat itu.

Office 2007 merangkumi antara muka pengguna yang diperbaharui, sokongan yang lebih besar untuk bahasa bukan Inggeris, dan lebih banyak alat kolaborasi.

Akan ada lapan suite Office 2007 yang berbeza. Yang ditujukan untuk pengguna dan pemilik perniagaan kecil berkisar dari versi Standard yang berharga $ 239 untuk peningkatan dan $ 399 untuk versi runcit penuh, hingga versi Ultimate yang berharga $ 679 dan berharga $ 539 untuk peningkatan dari mana-mana suite Microsoft Works atau Office kembali ke tahun 2000.

Untuk pelanggan pelesenan jumlah korporat, terdapat versi Professional Plus dan Enterprise yang merangkumi alat kerjasama dan pengurusan khusus yang menarik bagi pengguna syarikat besar.

Keluaran Office yang seterusnya juga akan memuatkan 50,000 artikel bantuan baru, 35 demo baru, 24 kursus latihan dalam talian dan 400 templat baru.

Kisah ini, "Microsoft: muat turun Office 2007 siap 1 Disember" pada asalnya diterbitkan oleh Computerworld.