SourceForge membunuh diri

Perkhidmatan hosting projek terhormat SourceForge mungkin akhirnya melintasi batas menjadi tidak relevan berikutan penyalahgunaan kepercayaan yang berkaitan dengan projek GIMP.

Setelah sayang sumber terbuka, SourceForge telah diketepikan oleh GitHub dan pengurus pakej, meninggalkannya dengan ekor perisian (kebanyakan pengguna) yang panjang dan tipis. Ini telah menggunakan langkah-langkah yang semakin terdesak untuk mengewangkan perkhidmatan melalui iklan, SEO, dan penyuntik iklan yang dipersoalkan.

Janji yang tidak ditunaikan

SourceForge menggoda dengan rasa hormat berprinsip beberapa ketika yang lalu. Tahun lalu, saya menulis artikel mengenai usahanya untuk memperkenalkan pilihan pengewangan baru untuk pembangun sumber terbuka yang memperlakukan projek dengan sangat hormat. Saya telah memberi nasihat yang telah digunakan oleh organisasi, jadi saya merasa cukup positif mengenai masa depannya. Nampaknya SourceForge mengubah amalan menjadi meragukan dan telah berkomitmen untuk bekerja dengan masyarakat untuk menjana pendapatan secara beretika dengan kerjasama dan persetujuan mereka.

Oleh itu, saya sangat kecewa apabila mendengar berita mengenai keputusan SourceForge untuk mengendalikan projek hosting yang tidak lagi digunakan untuk membina Windows GIMP (Program Manipulasi Imej GNU) dan menggunakannya sebagai kenderaan untuk menghantar adware kepada pengguna yang tidak curiga. Saya lebih tertekan dengan pembenaran diri yang tidak masuk akal yang dijawab oleh SourceForge - dan akhirnya, marah ketika saya mendengar fakta dan kisah penuh dari orang dalam GIMP.

Cerita setakat ini

Beberapa saat yang lalu, orang-orang projek GIMP memutuskan bahawa kepenuhan iklan di SourceForge bukan lagi harga yang perlu dibayar untuk memiliki cermin muat turun untuk kod mereka, jadi mereka berhenti menggunakannya.

Iklan-iklan itu bukan sahaja menyedihkan secara visual; mereka juga sering menipu iklan untuk muat turun alternatif yang sarat dengan adware dan malware lain. Aduan serupa telah dibuat oleh projek lain; Apache OpenOffice secara berkala mendapat laporan mengenai laman muat turun palsu yang diiklankan secara menipu di sebelah cermin muat turunnya di SourceForge, misalnya.

Atas sebab-sebab yang tidak diartikulasikan, SourceForge menganggap wajar keputusan ini sebagai "peninggalan" laman web (sesuatu yang GIMP tegas ditolak) dan mengambil alih penyediaan muat turun GIMP untuk Windows - tentu saja dikelilingi oleh iklan. Itu cukup buruk, tetapi SourceForge melangkah lebih jauh, menambahkan pemasang suntikan adware ke muat turun. Ketika dicabar, SourceForge membuang pemasang iklan tetapi membenarkan kelakuannya yang lain.

Projek GIMP sekarang telah menuntut agar semua jejak projek dikeluarkan dari SourceForge - dan telah meminta SourceForge untuk menawarkan jalan bagi semua projek lain untuk melakukan hal yang sama. Projek ini menunjukkan SourceForge dapat memperoleh sedikit reputasinya:

Pendekatan yang boleh diterima adalah dengan menyediakan kaedah bagi setiap projek untuk menghentikan hosting di mana-mana laman SourceForge jika dikehendaki, termasuk kemampuan untuk:

  • Buang sepenuhnya projek dan URL secara kekal, dan jangan biarkan projek lain berlaku
  • Keluarkan mana-mana fail yang dihoskan dari perkhidmatan, dan jangan simpan pemasang penyajian cermin atau fail yang berbeza dari yang disediakan oleh projek atau bungkus fail dengan cara apa pun
  • Sediakan pengalihan HTTP kekal (301) ke lokasi lain seperti yang dikehendaki oleh projek

Saya meminta komen SourceForge dan diarahkan ke catatan blog yang tidak disukai. Dalam proses itu, saya juga diberitahu tentang situasi dengan Filezilla, yang halaman SourceForge menyebarkan adware. Semasa saya menyatakan keprihatinan saya terhadap tindak balas itu, saya diberitahu:

@sourceforge diuji dengan tawaran yang sukar ditolak dengan beberapa projek yang ditinggalkan tetapi dihapuskan berdasarkan maklum balas masyarakat

Untuk "tawaran yang mudah ditolak" pemasangan "baca" untuk adware "; untuk projek "terbengkalai" baca "yang tidak dapat dipadam oleh pemiliknya"; dan untuk "maklum balas komuniti" baca "ungkapan tidak percaya."

Walaupun semua kata-kata baik SourceForge memberi makan kepada saya dan yang lain pada tahun 2014 tentang mendengarkan komuniti sumber terbuka, SourceForge telah dua kali lipat pada kedudukannya bahawa hosting iklan yang menipu adalah tidak sengaja dan bahawa menawarkan perisian hasad kepada pengguna muat turun pengguna naif adalah perkhidmatan. Rawatan GIMP ini semestinya merupakan yang terakhir. Sangat mudah untuk bersetuju dengan pernyataan projek GIMP bahawa "SourceForge menyalahgunakan kepercayaan yang telah kami dan pengguna kami gunakan dalam perkhidmatan mereka pada masa lalu."

Dalam 24 jam terakhir, SourceForge berusaha mencari jalan keluar; Saya diberitahu "projek SourceForge yang tidak dicatatkan tidak memberikan tawaran pihak ketiga dan tidak akan melakukannya pada masa akan datang." Saya bertanya sama ada mereka akan memberi jalan bagi projek untuk menghapuskan kehadiran mereka yang tidak diingini tetapi hanya diberitahu: "Kami percaya bahawa kami sekarang mematuhi amalan terbaik sumber terbuka dengan mencerminkan versi asli fail projek dalam usaha memastikan orang yang ke SourceForge untuk mengetahui program-program ini dapat dengan mudah menemui versi terkini yang tersedia. "

Kesimpulan saya: Sudah tiba masanya untuk beralih dari SourceForge. Ini bukan lagi sumber yang boleh dipercayai untuk memuat turun; pengguna harus mengelakkan projek yang muat turunnya dihoskan di sana. Projek sumber terbuka yang dihoskan di dalamnya harus merangka strategi migrasi.