Sokongan Microsoft Visual Studio 2005 berakhir pada bulan April

Mulai bulan depan, Microsoft akan menamatkan sokongan untuk platform pengembangan perisian Visual Studio 2005, yang dilancarkan lebih dari 10 tahun yang lalu.

Microsoft Eric Zajac, pengurus program kanan untuk Visual Studio, menyatakan pada hari Jumaat bahawa sudah waktunya untuk "mengucapkan selamat tinggal" ke platform ini. "Sejajar dengan dasar sokongan kami, mulai 12 April 2016, Microsoft tidak akan lagi memberikan kemas kini keselamatan, sokongan teknikal, atau perbaikan terbaru, untuk semua produk Visual Studio 2005 dan komponen serta waktu berjalan yang dapat diagihkan semula yang disertakan bersama mereka," katanya.

Pengumuman itu mempengaruhi produk dalam barisan Visual Studio 2005 mulai dari Edisi Standard hingga Edisi Profesional; Suite Pasukan; dan Edisi Ekspres untuk Visual Basic, Visual C ++, dan Visual C #. Syarikat juga akan berhenti menyokong .Net Framework 2.0 di bawah konfigurasi tertentu pada 16 April. (Dalam beberapa kes, Microsoft akan terus menyokong versi 2.0 apabila .Net Framework 3.5 bergantung kepadanya untuk beroperasi.) Sokongan berakhir untuk aplikasi Visual Studio Team Foundation Server pelayan pengurusan kitaran hidup pada 16 Julai.

Rancangan rekod Microsoft adalah menghentikan sokongan Visual Studio 2005 bulan depan, kata Arahan mengenai penganalisis Microsoft, Rob Sanfilippo. "Ini tidak akan mengejutkan pasukan, dan seharusnya sudah ada rencana untuk meningkatkan," katanya. "Teknologi pengembangan telah berubah secara dramatik sejak VS 2005 diluncurkan dan lima versi utama IDE telah dirilis sejak versi itu, jadi akhir kitaran hidup sokongan rasmi seharusnya tidak memberi kesan besar."

Microsoft tidak dapat memberikan angka mengenai berapa banyak pembangun yang masih menggunakan Visual Studio 2005. Tidak menghairankan, Zajac menasihatkan para pembangun untuk menaik taraf ke Visual Studio versi terbaru. "Banyak yang telah berlaku dalam pengembangan perisian sejak tahun 2005 - kami melihat anda, C ++ 11, TypeScript, .Net 4.6, Cordova, Roslyn, dan UWP (Universal Windows Platform)," kata Zajac.

Visual Studio 2015 dilancarkan pada bulan Julai 2015, dan minggu lalu, Microsoft mengemas kini pakej Visual Studio Tools untuk Apache Cordova.