Ulasan Ubuntu 14.04 LTS

Ia selalu menjadi acara ketika Ubuntu versi baru tiba. Kali ini Ubuntu 14.04, pelepasan sokongan jangka panjang yang memberi tumpuan kepada peningkatan pengalaman desktop Ubuntu. Dan ini mungkin menandakan era baru dalam hubungan Canonical dengan pengguna Ubuntu kerana ia menawarkan beberapa perubahan yang banyak diminta sejak Ubuntu beralih ke desktop Unity.

ZDNet menyatakan pentingnya pelepasan sokongan jangka panjang menjadi stabil dan mengubah pengalaman pengguna untuk menambah pengilap.

Menurut ZDNet:

Walaupun tidak ada ciri baru 'must-have' yang luar biasa di Ubuntu 14.04, perlu dipertingkatkan hanya untuk mendapatkan pelepasan LTS terbaru dengan kernel dan aplikasi lalai yang lebih baru.

Walaupun kita masih mempunyai Ubuntu 14.10 yang akan datang pada akhir tahun ini dan hampir pasti menunjukkan perubahan pada Ubuntu 14.04 LTS dalam tempoh lima tahun akan datang, langkah besar seterusnya mungkin akan berada di Ubuntu 15 - tidak banyak kerana ia harus menjadi versi pertama yang disatukan, tetapi kerana, sebagai akibat dari penumpuan, ia harus menampilkan Unity 8 dan Mir.

Lebih banyak di ZDNet

Saya melakukan tinjauan Ubuntu 14.04 untuk Ulasan Desktop Linux dan pengalaman saya cukup positif. Saya sangat menghargai kemampuan menggunakan menu tempatan, dan juga kawalan yang saya ada terhadap ukuran ikon dalam pelancar.

Menurut Ulasan Desktop Linux:

Ubuntu 14.04 nampaknya berkaitan dengan penyempurnaan desktop Ubuntu. Walaupun tidak ada banyak fitur baru yang luar biasa dalam rilis ini, ada beberapa tweak yang sangat berguna dan diperlukan yang menambah pengalaman desktop yang jauh lebih baik. Pereka Canonical nampaknya mendengarkan pengguna Ubuntu sekali lagi, dan mereka kelihatan bersedia melakukan perubahan yang diperlukan untuk memberi pengguna apa yang mereka mahukan. Itu mungkin perkara paling penting mengenai Ubuntu 14.04. Ini dapat menjadi petunjuk perubahan laut dalam sikap Canonical terhadap pengguna Ubuntu.

Lebih banyak di Ulasan Linux Desktop

Softpedia memiliki Ubuntu 14.04 yang sangat optimis, dan merasakan ia mungkin versi Ubuntu terbaik Canonical.