Mengapa pengguna MacOS beralih ke Ubuntu Linux

Mengapa pengguna MacOS beralih ke Ubuntu Linux

MacOS Apple telah lama menjadi alternatif de facto untuk Windows. Tetapi apa yang berlaku apabila pengguna MacOS bosan melakukan perkara seperti Apple? Dia beralih ke Ubuntu Linux dan tidak menoleh ke belakang. Selamat tinggal Apple, hai Linux!

Nicolas Perriault menulis di blognya:

Saya adalah pengguna Linux 10 tahun yang lalu tetapi beralih menjadi Mac, terutamanya kerana saya bosan dengan sistem yang sering rosak (hello xorg.conf), dan Apple mempunyai tawaran yang menarik pada masa itu: Unix yang terawat dengan baik platform yang sepadan dengan perkakasan yang indah, UX yang dicari, akses ke aplikasi penyunting seperti Photoshop dan MS Office, yang terbaik dari kedua-dua dunia.

Terus terang, saya adalah pengguna Apple yang gembira pada tahun-tahun awal, kemudian kilauan mula pudar; merosakkan sistem anda setelah peningkatan menjadi lebih kerap, aplikasi Apple bertambah kencang dan mengganggu (hello iTunes), UX mula memutar Kafkaian pada masa-masa, terlalu kerap saya mendapati diri saya mengubah dan membaiki barang dari terminal ...

Pencetus ditarik ketika Apple mengumumkan barisan MacBook 2015 mereka, dengan keputusan sambungan yang pelik seperti mempunyai port unik untuk segala-galanya dan menggunakan dongle: meh. Sekiranya perkakasan kedudukan tertinggi mereka mula menjadi pelik, mungkin sudah tiba masanya untuk mencari di tempat lain. Dan sekarang saya melihat baris MBP terbaru mereka dengan kunci Esc dikeluarkan (supaya anda tidak dapat melarikan diri lagi, haha), saya agak terhibur dalam keputusan saya.

Saya akhirnya mengambil risiko dan memesan Lenovo X1 Carbon, kemudian memulakan perjalanan saya untuk menjadi pengguna Linux sekali lagi.

Lagi di Nicolas Perriault

Catatan Nicolas menarik perhatian redditor Linux dan mereka berkongsi pendapat mereka mengenai peralihannya dari MacOS ke Ubuntu Linux:

Dshargreave : “Hampir setiap pengguna Mac yang saya tahu sedang mempertimbangkan untuk kembali ke Linux atau sudah. Terima kasih atas maklum balas mengenai pengalaman anda. "

Just_comments : "Saya pengguna Mac yang biasa menggunakan Linux di PC saya. Saya suka Mac kerana saya biasa dengan Bash lebih banyak daripada baris arahan windows, dan kualiti komputer riba mereka (atau) adalah kedudukan tertinggi.

Saya juga terutamanya adalah pembangun web dan mempunyai akses mudah ke windows, OS X dan Linux pada mesin yang sama sangat senang untuk diuji.

Saya mempertimbangkan untuk beralih kembali kerana sokongan yang kurang baik yang diterima oleh Mac dan kekerapan kemas kini perkakasan yang luar biasa membuatnya terasa seperti Apple benar-benar mengambil berat tentang pasaran mudah alih mereka dan tidak mahu terus menyokong platform I ' Saya paling berminat untuk menggunakan. "

Bgdawes : “+1 untuk beralih ke linux dari Mac. Adakah ia berlaku kira-kira 3 bulan yang lalu setelah Apple membuat dua peranti saya usang dalam satu operasi dengan pembebasan OS baru mereka. Memulakan perjalanan linux saya dengan Ubuntu dan beralih ke Arch. Saya sangat menyukai segala-galanya dan tidak akan pernah kembali. "

Holgerschurig : "Ini menarik, kerana di dalam / r / emacs (dan berbagai blog emacs) saya mendapat kesan bahawa sebilangan besar pengguna emac menggunakannya di komputer riba mac."

Dkkc19 : “Saya beralih dari Ubuntu ke Mac OS.

Tetapi saya akan terus menggunakan komputer riba Ubuntu saya sebagai komputer ke-2. Mungkin boleh menjalankan distro yang berbeza apabila ia menjadi mesin sekunder saya. Linux terlalu bagus untuk tidak digunakan. "

FifteenthPen : “Saya tidak tahan dengan apa yang telah menjadi OS X. Saya beralih ke Linux kembali ketika Mountain Lion keluar kerana GPU di Mac Pro saya mati, dan Mac Pro saya tidak serasi dengan versi OS X selepas Lion, jadi membelanjakan $ 300 + untuk menggantikan GPU tidak berbaloi . Saya menukar PC permainan saya menjadi mesin Linux dan tidak melihat ke belakang sejak itu.

Saya menggunakan Mac di tempat kerja dari semasa ke semasa, dan ia menjadikan saya gila. OS X biasanya terasa seperti sistem yang dibuat dengan baik yang menjaga bit tajam sehingga pengguna akhir khas tidak terluka oleh mereka, tetapi mereka masih cukup mudah untuk mendapatkannya jika anda tahu di mana mencarinya. Kini OS X terasa lebih seperti menyangka ia lebih tahu daripada pengguna akhir daripada Windows! Ini juga semakin progresif dengan setiap rilis, dan saya perhatikan bahawa dengan munculnya aplikasi, ekosistem perisian percuma pada OS X kebanyakannya kering di luar homebrew dan sebagainya.

Saya tidak tahan untuk menggunakan OS X, dan untuk perspektif, saya menggunakan OS X sejak ia dilancarkan ke Lion, lebih dari satu dekad. Saya telah menggunakan Linux jauh lebih sedikit daripada itu, tetapi saya tidak dapat melihat diri saya kembali. "

Soltesza : "Saya telah mendengar banyak orang yang sebelumnya berpindah dari desktop Linux ke OSX kini kembali.

Pengalaman pengguna di desktop Linux telah meningkat secara radikal pada tahun-tahun kebelakangan dan kebanyakan DE mengekalkan kemampuan penyesuaian yang tinggi. Saya menggunakan Cinnamon 3 dan KDE Plasma 5.8 pada mesin saya yang paling banyak digunakan dan saya rasa kedua-duanya jauh lebih menyenangkan daripada OSX (juga menggunakan El Capitain pada 2015 Air yang dikeluarkan oleh karya)

Sementara itu, OSX nampaknya tidak berkembang sama sekali sebagai desktop. Sekiranya ada, ia menjadi lebih kecil kerana UX-nya kini semakin dekat dengan iOS (yang merupakan idea buruk untuk OS desktop). The Dock sekarang mengunci hambar dan tidak bersemangat, masih tidak ada tetapan multi-monitor-multi-desktop yang fleksibel untuk menu global, menambahkan program baru ke menu Aplikasi masih memerlukan pembungkus yang rumit, Finder masih menjadi lelucon sebagai pengurus fail ... dll) "

QuadraQ : “Saya telah menggunakan ketiga-tiganya dan saya sangat kagum dengan Linux. Saya masih berfikir MacOS> Linux> Windows, TETAPI Linux semakin dekat dan lebih baik daripada sama baiknya atau lebih baik daripada MacOS setiap hari. Dan Apple tidak cukup fokus pada perkakasan Mac akhir-akhir ini (walaupun saya fikir banyak yang datang dari beralih ke ARM yang sedang berjalan, tetapi itu adalah perbualan lain).

2017 pasti akan menjadi tahun yang menarik. Saya mesti mengakui bahawa hanya Linux yang menarik perhatian saya pada tahun 2016. Saya benci apa yang dilakukan MS kepada Windows 10 dan saya sangat risau akan MacOS. "

Lagi di Reddit

Edisi Ultimate 5.0 Gamers dilancarkan

Ultimate Edition 5.0 Gamers adalah sebaran berdasarkan Ubuntu yang dilengkapi dengan pelbagai permainan Linux. Permainan yang digabungkan merangkumi Armagetron Advanced, Capitalism, Crack Attack, Defendguin, LBreakout2, dan Pax.

Laporan Marius Nestor untuk Softpedia:

Menggunakan persekitaran desktop Xfce 4.12 terbaru, yang menawarkan pengguna antara muka ringan yang direka dengan sempurna untuk bermain permainan, Ultimate Edition 5.0 Gamers juga berdasarkan sistem operasi Canonical Ubuntu 16.04 LTS (Xenial Xerus), yang bermaksud bahawa ia dihantar dengan Linux yang disokong jangka panjang 4.4 kernel.

Walaupun anda tidak akan menemui suite pejabat dan aplikasi perisian biasa yang termasuk dalam rasa Ultimate Edition, Ultimate Edition 5.0 Gamers digabungkan dengan lebih dari 50 permainan Linux untuk semua peringkat umur dan genre, termasuk 0 AD yang terkenal, Armagetron Advanced , Kapitalisme, Crack Attack, Defendguin, LBreakout2, dan Pax.

Tetapi pengguna juga akan menemui Steam, platform pengedaran permainan digital Valve, yang membolehkan anda memainkan semua permainan hebat yang anda beli di Steam untuk Linux sehingga hari ini. Sebagai bonus, Ultimate Edition 5.0 Gamers merangkumi pelbagai emulator, seperti DOSBox, jurubahasa ScummVM, dan juga Wine, yang membolehkan anda bermain permainan Windows.

Lebih banyak lagi di Softpedia

Android berbanding iOS untuk perniagaan

Android dan iOS telah menjadi saingan di pasaran telefon pintar selama bertahun-tahun sekarang, dan perdebatan masih berlanjutan mengenai pilihan mana yang lebih baik untuk perniagaan. Seorang penulis di ZDNet berkongsi pemikiran lima CIO.

Laporan Mark Samuels untuk ZDNet:

Minggu ini menandakan ulang tahun kesepuluh pelancaran iPhone Apple. Selama dekad yang lalu, peranti dan sistem operasi yang berkaitan dengan iOS telah beralih dari inovasi pengguna ke standard perniagaan. Peranti Apple dan musuh Android mereka kini menguasai pasaran telefon pintar global. Tetapi sistem operasi mana yang terbaik untuk perniagaan? Lima CIO memberikan pandangan mereka kepada ZDNet.

  1. Keterbukaan adalah faedah utama Android

  2. Keakraban adalah kunci populariti peranti Apple

  3. Pengalaman kerja bermaksud Google bersedia untuk perniagaan

  4. Keserasian dan kebolehgunaan adalah mata tambah Apple

  5. Biarkan orang anda menentukan peranti mana yang betul

Lebih banyak di ZDNet

Adakah anda terlepas bulat? Lihat halaman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux .