Ulasan: VirtualBox 5.0 vs VMware Workstation 11

Oracle VirtualBox dan VMware Workstation telah mengeluarkannya selama beberapa tahun sekarang. VirtualBox menempati sudut "sumber terbuka dan terbuka" di gelanggang, sementara VMware Workstation adalah aplikasi komersial eksklusif. Untuk harganya, Workstation pada umumnya memimpin dalam ciri dan prestasi, sementara juga menyediakan integrasi dekat dengan barisan virtualisasi VMware yang lain.

Walau bagaimanapun, pada asasnya kedua-dua produk ini hampir sama. Kedua-duanya dijalankan pada hos Windows atau Linux, dan keduanya menyokong pelbagai tetamu Windows, Linux, dan Unix. (VirtualBox juga berjalan di OS X, sedangkan VMware menawarkan Fusion untuk Mac.) VirtualBox dan Workstation membolehkan anda membuat VM besar dan rangkaian maya yang kompleks. Kedua-duanya membolehkan anda mengambil gambar VM seberapa banyak yang anda boleh simpan, dan mereka memberikan garis masa grafik untuk menavigasi di antara mereka. Kedua-duanya menyokong klon terpaut, yang mendasarkan salinan VM pada gambar untuk menjimatkan ruang cakera.

Ringkasnya, VirtualBox dan Workstation adalah kaedah paling mampu menjalankan mesin maya di desktop. Dengan versi 5.0, VirtualBox menutup beberapa jurang. Berapa tinggi palang dinaikkan? Cukup tinggi untuk memastikan VirtualBox berdaya saing di hujung pasaran VMware Workstation yang rendah, walaupun tidak cukup untuk menjadikannya pengganti satu lawan satu bagi pengguna yang mahukan prestasi tahap Workstation.

Oracle VirtualBox 5.0

VirtualBox secara amnya telah membezakan dirinya sebagai alternatif percuma untuk VMware Workstation, walaupun senarai ciri-cirinya tidak begitu lengkap atau prestasinya secepat pesaing komersialnya. Dengan versi 5.0, ciri-ciri baru terutama bertujuan untuk menjadikan kerja sehari-hari menjadi lebih lancar.

Ini tidak bermaksud peningkatan prestasi tidak ada dalam agenda sama sekali. VirtualBox 5.0 menambah sokongan paravirtualization untuk tetamu Windows dan Linux. Paravirtualization membolehkan OS tetamu melakukan tindakan tertentu secara langsung pada perkakasan host melalui API yang terdedah pada hos, walaupun tetamu perlu menyedari paravirtualization agar ini berfungsi. Berita baiknya ialah OS utama - Windows, Linux, dan FreeBSD, misalnya - semuanya boleh melakukan ini. Pengguna boleh memilih antara muka paravirtualization mana yang akan digunakan untuk VM tertentu (seperti Hyper-V atau KVM) atau membenarkan VirtualBox membuat keputusan secara automatik.

Sejauh mana peningkatan prestasi berasal dari ciri ini? Yang sederhana, dari penampilannya. Berjalan di tamu Windows 7, meniru empat teras dan 4GB RAM pada CPU Intel Core i7-3770K, PassMark Performance Test 8.0 dihasilkan antara 1,270 dan 1,460 untuk skor keseluruhan bergantung pada mod paravirtualization yang digunakan. Oracle menyatakan bahawa "fungsi paravirtualization semasa kebanyakannya [demi] meningkatkan ketepatan masa (akses TSC yang lebih murah)" dan "peningkatan kecil dapat diharapkan tetapi tidak akan signifikan." Dengan kata lain, jangan berharap banyak - - dan dalam kebanyakan kes, anda ingin membiarkan VirtualBox secara automatik mengetahui mod paravirtualization mana yang akan digunakan untuk hasil terbaik.

Ciri baru lain, dengan cara yang hampir sama, adalah sokongan yang lebih luas yang mana arahan CPU dapat digunakan oleh tamu, membawa peningkatan prestasi ke aplikasi yang bergantung pada titik apungan, penyulitan, dan operasi angka rawak. Satu lagi penambahan perkakasan baru dan lama yang diperlukan adalah sokongan USB 3.0. Para tetamu boleh melampirkan dan bekerja secara langsung dengan peranti USB 3.0 yang terdapat di host dan beroperasi dengan kelajuan 3.0 penuh. (VMware Workstation telah menyokong USB 3.0 sejak versi 9.)

VMware Workstation telah lama memimpin dari segi sokongan untuk perkakasan host, dan penambahan ini tidak banyak mengubahnya. Sebagai contoh, VMware Workstation 10 menambahkan sokongan untuk sensor orientasi, dengan syarat mereka ada di host (iaitu Microsoft Surface Pro) - berguna untuk menguji aplikasi pada perkakasan tablet. VirtualBox menambah sokongan untuk skrin sentuh pada 4.3, tetapi belum menyokong ciri perkakasan mudah alih yang lain. Satu penambahan perkakasan yang muncul di VirtualBox 5.0 adalah sokongan untuk penyambungan panas SATA - berguna jika anda ingin mensimulasikan pertukaran pertukaran langsung dalam VM (misalnya, untuk menguji ketahanan aplikasi yang mungkin menangani peristiwa tersebut).

Salah satu peningkatan yang akan memberi kesan langsung, tanpa mengira aplikasi apa yang sedang berjalan, adalah sokongan drag-and-drop. Fail dan folder kini dapat dipindahkan antara tuan rumah dan tetamu dengan menyeret dan melepaskannya ke atau dari tetingkap VM tetamu. Tidak perlu lagi mengatur perkongsian fail yang kaku antara tetamu dan host, dan juga tidak ada kebiasaan yang tidak dijangka - ia hanya berfungsi di antara semua platform host dan OS tetamu yang disokong (Windows, Linux, dan Oracle Solaris). Pasti, ini adalah ciri lain (Workstation mempunyai sokongan drag-and-drop selama berabad-abad), tetapi tambahan yang sangat diperlukan.

Satu lagi ciri catch-up yang berguna adalah enkripsi pemacu. Sebelum ini, jika anda ingin menjalankan VM dengan cakera maya yang dienkripsi, anda harus melaksanakannya sendiri, baik dengan cara penyulitan pemacu pada host atau dengan menjalankan OS yang mempunyai sokongan asli untuknya. Sekarang VirtualBox dapat mengenkripsi gambar drive dengan sendirinya menggunakan algoritma AES-128 atau AES-256, dan penyulitan dapat dilakukan sama ada melalui baris perintah atau di GUI. Perhatikan bahawa VM harus ditutup untuk melakukan penyulitan atau penyahsulitan; pemacu tidak dapat disulitkan pada VM langsung.

VirtualBox tidak mempunyai sejarah integrasi dengan produk virtualisasi berasaskan pelayan atau awan yang serupa dengan integrasi VMware Workstation dengan VMware vSphere dan vCloud Air. Walaupun perbincangan Oracle untuk menjadi syarikat cloud, tidak ada tanda-tanda VirtualBox dibuat sebagai front front untuk sebarang jenis penyelesaian virtualisasi berasaskan cloud. Pilihan terdekat dalam urat ini setakat ini datang dari pihak ketiga. Hyperbox, sebuah projek sumber terbuka, "bertujuan untuk memberikan alternatif percuma untuk produk komersial seperti VMware vCenter / ESXi" menggunakan VirtualBox sebagai penyelia.

Di sisi positifnya, pengguna VirtualBox dapat memanfaatkan integrasi yang berguna dengan alat seperti Vagrant dan Docker. Dan sokongan bawaan VirtualBox untuk pelbagai format cakera maya - VMDK (VMware), VHD (Microsoft), HDD (Parallels), QED / QCOW (QEMU) - menjadikannya berguna untuk mencuba pelbagai jenis mesin maya jenis. Tidak perlu memuat turun utiliti penukaran yang berasingan, yang diperlukan untuk VMware Workstation.

Stesen Kerja VMware 11

VMware Workstation telah lama menonjol dengan tiga ciri: prestasinya, integrasi rapat dengan produk VMware yang lain, dan ciri kemudahan untuk menjadikan proses penyediaan dan bekerja dengan VM lebih automatik. Penyemakan terkini Workstation kebanyakan menggilap dan mengemas kini aspek-aspek program dan beberapa yang lain, tetapi memperkenalkan sedikit yang revolusioner.

Dengan Workstation 11, VMware menghidupkan fungsi emulasi perkakasannya, yang biasa digunakan untuk setiap versi baru program ini. Versi 11 menambah sokongan untuk arahan baru dalam pemproses Haswell Intel, emulator pengawal xHCI baru, dan pemacu rangkaian baru. VMware menuntut "peningkatan hingga 45 peratus" untuk program yang menggunakan arahan Haswell.

Banyak perubahan lain pada Workstation 11 adalah fitur touch-up. VM kini boleh menggunakan memori video hingga 2GB, dengan syarat host mempunyai cukup banyak; VirtualBox masih unggul pada 256MB untuk video. Dan Workstation 11 kini menyokong boot EFI - kemampuan yang dimiliki oleh VirtualBox sejak versi 3.1, walaupun hanya dalam bentuk eksperimen yang jelas. VMware dan VirtualBox keduanya menuntut sokongan yang lebih baik untuk paparan DPI tinggi dalam keluaran terbaru mereka.

VMware masih unggul dalam prestasi, tentu dari segi grafik. Workstation 11 memperoleh 683 dan 1.030 untuk skor grafik Passmark 2D dan 3D, di mana VirtualBox masing-masing memperoleh 395 dan 598. Kelajuan CPU di Workstation 11 juga lebih cepat, karena ia menuntut skor CPU 6,774 untuk penghitungan VirtualBox dalam julat 4,500 hingga 5,500, bergantung pada mod paravirtualization yang digunakan (Lalai menghasilkan hasil terbaik).

Kawasan lain di mana Workstation tetap berada di puncak adalah dengan senang mengatur dan menjalankan VM. Workstation 11 melancarkan pemasangan banyak OS biasa, termasuk Windows dan pelbagai distribusi Linux dengan nama besar. Berikan beberapa butiran di muka, seperti kunci lesen OS, dan Workstation mengendalikan semua yang lain secara automatik, termasuk penambahan pelanggan. Ini adalah penjimat masa dan ciri yang selalu saya mahukan untuk menambahkan VirtualBox.

Akhirnya, penyatuan Workstation dengan seluruh dunia VMware menjadikannya keselesaan untuk kedai VMware. Workstation 9 memberikan integrasi dengan VMware vSphere (termasuk ESX / ESXi dan vCenter Server), yang membolehkan anda membuat, mengedit, dan menjalankan VM pada host VMware jauh. Workstation 11 menambah integrasi vCloud Air, yang membolehkan Workstation berfungsi sebagai front front untuk awan awam VMware. Beberapa ciri Workstation lain yang tidak digemari di VirtualBox, seperti penukaran fizikal ke maya, juga merupakan sebahagian daripada keseluruhan ini.

Sekiranya anda berada dalam organisasi yang mempunyai pelaburan yang ada dalam VMware atau anda mempunyai wang untuk dibakar, VMware Workstation tetap menjadi pilihan yang masuk akal. Ia menawarkan penampilan dan nuansa yang lebih baik, kemudahan penggunaan yang lebih besar, dan prestasi yang lebih baik.

VirtualBox mempunyai kelebihannya, yang paling penting ialah ia tersedia secara percuma di bawah lesen sumber terbuka. Dengan penambahan sokongan untuk paravirtualization, USB 3.0, dan penyalinan drag-and-drop antara hos dan tetamu, ini lebih dekat dengan Workstation daripada sebelumnya. Bagi mereka yang mempunyai bajet, kekurangannya yang masih kecil mudah diabaikan.

Kad Markah Ciri-ciri (20%) Kemudahan penggunaan (20%) Prestasi (20%) Integrasi (20%) Dokumentasi (10%) Nilai (10%) Markah keseluruhan
Stesen Kerja VMware 11 9 10 9 9 9 9 9.2
VirtualBox 5.0 9 8 7 8 7 9 8.0