10 lagi projek Raspberry Pi untuk IT

Raspberry Pi diciptakan sebagai platform pendidikan tetapi telah menjadi salah satu platform sistem terbenam yang paling popular di bumi dengan salinan penuh Linux dan komuniti pemaju yang berfikiran DIY. Kombinasi itu sahaja menjadikan Raspberry Pi sangat sesuai untuk menggodam aplikasi dan peranti IT perusahaan. Tambahkan kos rendah dan ketersediaan penyelesaian sumber terbuka yang sedia ada, dan anda dapat dengan cepat melihat bagaimana sistem dan peranti yang sebelumnya mahal tiba-tiba dapat dijangkau oleh jabatan IT yang bersedia untuk bereksperimen dengan Raspberry Pi, sebagai pertunjukan pertama saya ke projek DIY IT Raspberry Pi .

Di sini kita melihat lagi projek Pi yang layak untuk syarikat, kerana pembangun telah memperoleh lebih banyak pengalaman di kedua-dua bahagian perkakasan dan perisian Raspberry Pi.

Pemantauan rangkaian yang diedarkan dengan Iperf

NetBeez telah lama sibuk membina sistem pemantauan prestasi berwayar dan tanpa wayar. Saya berpeluang menggunakan sistem ini di InteropNet beberapa tahun kebelakangan.

Dengan kemampuan untuk memulai aliran data senario “bagaimana jika”, NetBeez memberi kru di InteropNet cara untuk melakukan ujian beban pemeriksaan kewarasan sebelum pelanggan tiba di tempat pameran. Keupayaan pemantauan NetBeez juga memberi pasukan InteropNet pandangan pelanggan terhadap rangkaian hingga ke tepi. Sekiranya anda mencari kaedah sumber terbuka yang murah untuk mewujudkan pemantauan rangkaian yang diedarkan, NetBeez telah membuat koleksi sumber untuk anda melancarkan monitor prestasi berasaskan Raspberry Pi anda sendiri menggunakan Iperf, alat pengujian lebar jalur berasaskan sumber terbuka Linux. TCP, UDP, multicast, dan banyak lagi - hack alat Pi ini bersama-sama dan uji.

Projek oleh Panagiotis Vouzis

Analisis lalu lintas rangkaian dan penyelesaian masalah dengan tshark

Wireshark adalah peranti penangkap paket yang sangat popular, tetapi meninggalkan komputer riba di almari data anda tidak selalu boleh dilakukan. Jangan takut: Raspberry Pi - dan Gerald Combs dari kemasyhuran Wireshark - untuk menyelamatkan.

Combs telah membuat versi baris perintah Wireshark yang jauh lebih ringan yang disebut tshark yang dapat ditambahkan ke Raspberry Pi untuk membuat peranti penangkap paket yang jauh lebih berpatutan yang boleh anda masukkan ke dalam almari data di seluruh kampus anda. Tetapi perlu diingat bahawa tshark tidak termasuk GUI, jadi anda memerlukan idea yang cukup baik tentang apa yang anda cari semasa anda SSH memasuki Pi terpencil.

Tutorial LinuxUser oleh Mihalis Tsoukalos merangkumi petua untuk menyelesaikan masalah rangkaian dan menambahkan data rangkaian ke pangkalan data MongoDB pada Debian 7 - dicapai dengan mudah pada Raspberry Pi anda.

Projek oleh Mihalis Tsoukalos

Kawalan lalu lintas rangkaian dengan Nagios

Werner Ziegelwanger

Tidak semua organisasi mampu menggunakan sistem pemantauan komponen rangkaian kelas pembawa seperti EM7 Science Logic. Tetapi terima kasih kepada Nagios, organisasi dari semua jalur mempunyai sistem sumber terbuka untuk memantau dan mengawal sumber rangkaian. Tutorial oleh Werner Ziegelwanger menunjukkan cara mengecilkan Nagios ke Raspberry Pi untuk memberikan jarak jauh, pengawasan jarak jauh, dan kawalan pasukan anda dalam platform ringkas dan murah yang dapat diakses dengan hampir semua penyemak imbas Web. Satu nota: Nagios mempunyai banyak kebergantungan dan anda harus berhati-hati untuk menuliskannya apabila ia muncul sekiranya anda perlu memulakan semula pemasangan.

Projek oleh Werner Ziegelwanger

Pemantauan rangkaian dengan MRTG

Chris Sienko dari Intense School Resources

Multi Router Traffic Grapher (MRTG) telah menjadi perhatian pengguna internet router selama bertahun-tahun, memberi kami alat visual mengenai kesihatan router WAN kami. Apa yang banyak dilakukan oleh kita selama bertahun-tahun adalah menyedot beberapa ruang rak di pusat data ISP hulu kami - dan telah membayar mahal untuk ruang yang sangat mahal ini. Tutorial dari Muhammad Furqan dari Intense School menunjukkan bagaimana Raspberry Pi dapat digunakan sebagai platform MRTG supersmall yang dapat dipasang secara magnetis di bahagian dalam rak, memberikan penghala geek pada Anda baik peranti pemantauan SNMP dan mesin Linux jarak jauh untuk akses jauh konsol bersiri, tanpa membayar ruang rak tambahan.

Projek oleh Chris Sienko dari Intense School Resources

Pelayan VPN

Dengan begitu banyak rangkaian Wi-Fi awam yang dijangkiti botnet dan perisian hasad lain, utiliti sambungan Internet hotel pasti menjadi persoalan. Salah satu penyelesaiannya adalah menggunakan Raspberry Pi sebagai titik penamatan VPN yang sepenuhnya menyulitkan aliran data komputer riba anda sebelum memasuki perairan gelap rangkaian awam. Saya ingin bersuara kepada ITUS Networks, yang membawa idea ini lebih jauh dengan mengintegrasikan satu set lengkap perisian pengesanan dan pencegahan pencerobohan bersama dengan sistem VPN untuk melindungi anda dalam pakej turnkey.

Sekiranya anda ingin melancarkan sendiri, berikut adalah tutorial cara membina bahagian VPN pada Raspberry Pi.

Projek oleh Daniel Ayoub di ITUS Networks

Pelayan Cetakan Awan Google

Cetakan Awan Google menghubungkan pencetak anda ke Web dengan cara yang membolehkan anda mencetak apa sahaja dari mana sahaja, dan untuk berkongsi pencetak anda dengan orang lain. Ini adalah teknologi yang hebat, tetapi penggunaannya oleh pengeluar pencetak paling lambat, dan hanya pada penawaran terbaru mereka.

Matthew McEachen menawarkan tutorial yang menyoroti sekumpulan perisian sumber terbuka yang akan membolehkan anda menyiapkan Cetakan Awan Google tanpa perlu membeli pencetak baru. Dalam tutorial, McEachen menggunakan sistem cetak CUPS sumber terbuka. Dengan kaedah ini, anda boleh memasang pemacu cetak pada Raspberry Pi anda untuk beribu-ribu pencetak yang berbeza dan membolehkan mencetak untuk Chromebook anda atau peranti berkemampuan Google Cloud Print yang lain. Artikel ini merangkumi maklumat mengenai penyediaan Google Cloud Print dan kemampuan mencetak Wi-Fi.

Projek oleh Mathew McEachen

Monitor suhu

Ross Ishida dari SOEST Ross Ishida dari SOEST

Semasa saya membina rangkaian jejaring sensor persekitaran untuk DARPA, salah satu platform sensor kegemaran saya ialah sistem 1-Wire Dallas Semiconductor. Dengan itu, saya dapat menggunakan rantai daisy beratus-ratus sensor suhu yang dapat dialamatkan secara individu pada satu set wayar untuk kedua-dua kuasa dan data. Terdapat berpuluh-puluh sensor yang berbeza, tetapi komuniti pembuat telah menggunakan sensor suhu DS18B20 Dallas Semiconductor, yang dipasang dalam tiub kalis air keluli tahan karat yang boleh dibeli di sejumlah mana-mana cawangan elektronik (seperti Adafruit). Christiaan Thijssen menawarkan tutorial pemantauan suhu yang menyoroti bagaimana menggabungkan probe suhu DS18B20 kalis air dengan Raspberry Pi membolehkan syarikat katering memantau dan mencatat suhu di sejumlah peti sejuk komersial dan pembeku di kemudahannya.

Projek oleh Christiaan Thijssen

Papan tanda digital

Marco Buratto

Sekiranya anda telah mencari waktu ketibaan penerbangan di lapangan terbang atau melihat skrin TV dengan menu di hadapan restoran, anda akan menemui "papan tanda digital" yang bersembunyi di depan mata. Papan tanda digital adalah alat penjualan berbilion-bilion dolar yang muncul ke skrin yang menjalankan senarai main gambar pegun. Mengapa mengeluarkan hidung apabila anda boleh menggulung hidung sendiri?

Binary Emotions menawarkan penyelesaian papan tanda digital yang sederhana yang memacu sistem dan memulakan senarai main gambar pegun. Oleh kerana anda tidak dapat mengemas kini melalui rangkaian, anda mungkin dapat menjimatkan $ 10 dengan melepaskan Raspberry Pi Model B $ 35 dan sebaliknya mendapatkan Raspberry Pi Model A, yang tidak mempunyai antara muka Ethernet yang dapat diretas, masing-masing $ 25. Cukup ubah kad SD untuk tayangan slaid baru.

Projek oleh Marco Buratto

Pemain media bilik persidangan

Yayasan Raspberry Pi

Anda mungkin sudah mempunyai koleksi video latihan, rakaman persidangan, dan video kucing yang layak untuk dikongsi di pelayan organisasi anda. Apa yang anda perlukan adalah cara memainkannya dengan murah di kawasan pertemuan. Sistem pemain media XBMC adalah penyelesaian Raspberry Pi turnkey yang dapat disiapkan dalam beberapa minit dan bahkan menyokong alat kawalan jauh inframerah USB yang murah untuk menjadikannya lebih mirip seperti perakam video digital di rumah.

Projek oleh Raspberry Pi Foundation

Notebook IPython untuk menjadikan pembelajaran Python semudah Pi

Fernando Perez

Raspberry Pi menjalankan beberapa jenis Linux yang berbeza, dan Model 2 yang baru bahkan dapat menjalankan Microsoft Windows 10 Embedded. Tetapi Raspberry Pi benar-benar dirancang untuk Python. Bergantung pada siapa anda bertanya, Python adalah salah satu bahasa pengaturcaraan yang lebih mudah untuk dipelajari, dan sistem Notebook IPython menjadikannya lebih mudah.

Notebook IPython adalah persekitaran komputasi interaktif, yang bermaksud anda boleh mencuba beberapa baris kod Python dan melihat hasilnya, tanpa harus melalui banyak gelung. Untuk itu, komuniti saintifik telah merancang tutorial Perisian Carpentry yang menuntun anda dalam asas-asas Python dan bagaimana anda dapat menggunakannya untuk memaparkan data yang cukup kompleks dalam banyak format grafik yang berbeza.

Projek oleh Fernando Perez

Artikel berkaitan

  • Pahlawan menggodam: 14 projek Raspberry Pi yang disiapkan untuk IT
  • MacGyver IT: 21 alat untuk wira IT
  • Beralih, Raspberry Pi: 7 komputer papan tunggal untuk geeks
  • Di luar Arduino dan Raspberry Pi: Papan pembuat membawa pulang Internet pelbagai perkara