Pythonnet membawa Python ke Microsoft .Net

Pakej Pythonnet memberikan pengoperasian Python antara pengendali Microsoft .Net Common Language Runtime dan pelaksanaan CPython bahasa.

Juga dikenali sebagai Python untuk .Net, pakej ini membolehkan pemaju skrip. Aplikasi bersih atau membina keseluruhan aplikasi di Python, menggunakan perkhidmatan dan komponen .Net yang dibina dalam bahasa apa pun yang menyasarkan CLR. Ini juga menyediakan alat skrip aplikasi dan memungkinkan kod Python dimasukkan ke dalam aplikasi .Net. Tetapi ada batasan.

"Perhatikan bahawa pakej ini tidak menerapkan Python sebagai bahasa CLR kelas pertama - ia tidak menghasilkan kod terurus (IL) dari kod Python," nota penerangan GitHub. "Sebaliknya, ini adalah integrasi mesin CPython dengan waktu operasi .Net atau Mono."

Oleh itu, pembangun boleh menggunakan perkhidmatan CLR dan sambungan Python code dan C yang sedia ada sementara masih mempunyai kelajuan pelaksanaan asli untuk kod Python. Pasukan Pythonnet sedang berusaha mendapatkan sokongan CLR dan ingin Pythonnet berfungsi seperti yang diharapkan di Python kecuali untuk kes-kes yang khusus. Bersih, di mana maksudnya adalah berfungsi seperti yang diharapkan oleh pembangun di C #.

Pada Windows, Pythonnet menyokong versi 4.0 .Net CLR, dan ia berfungsi dengan Mono, sumber terbuka, cross-platform. Net framework, Linux, dan MacOS. Untuk pelaksanaan Python yang dikendalikan secara murni, Pythonnet builders mengesyorkan IronPython, versi sumber terbuka Python yang disatukan dengan .Net Framework.

Pythonnet adalah contoh lain dari popularitas Python yang semakin meningkat, yang telah meningkat dengan penggunaannya dalam aplikasi kecerdasan buatan dan telah dipuji untuk kemudahan penggunaan. Google, dengan projek Grumpy baru-baru ini, mula menghubungkan Python dengan bahasa Go milik gergasi pencarian itu sendiri.