Cara mengembalikan semula peningkatan Windows 10 anda

Ratusan juta pengguna Windows 10 tidak boleh salah - atau boleh? Saya mendengar dari orang-orang setiap hari yang mencuba peningkatan Win10 dan dengan pelbagai sebab - pemacu yang rosak, program yang tidak serasi, tidak biasa, takut mengintip, keraguan tentang masa depan Win10 - ingin kembali ke Windows 7 atau 8.1 mereka yang baik .

Sekiranya anda melakukan peningkatan menggunakan alat Microsoft dan teknik terurap, jalan balik mesti mudah. Istilah operasi: "sepatutnya." Malangnya, banyak orang mendapati bahawa Win10 adalah perjalanan sehala - kadang-kadang untuk alasan yang sangat baik.

Inilah ikhtisar menyeluruh mengenai apa yang anda harapkan, semasa peningkatan, kemudian di tengah jalan balik, bersama dengan senarai perkara yang sering berlaku dan banyak petua mengenai cara membuat perjalanan pergi balik menjadi tidak menyakitkan.

Sekiranya anda telah menaik taraf dari Win7 atau Win8.1 ke Win10 dan anda menyukai sistem baru anda, lebih banyak kekuatan untuk anda. Tetapi jika anda mempunyai keraguan yang mengganggu - atau ingin mengetahui apa yang ada jika anda memutuskan untuk kembali - laporan ini memperincikan apa yang menanti.

Anatomi pemulangan tanpa gangguan

Kebanyakan orang yang ingin kembali dari Windows 10 ke versi Windows sebelumnya tidak mempunyai masalah dengan mekanik. Dengan syarat anda masih layak untuk mendapatkan balik (lihat bahagian seterusnya), kaedah untuk bergerak kembali adalah mudah.

Caveat: Sekiranya sistem Windows 7 atau Windows 8.1 asal anda mempunyai ID log masuk dengan kata laluan, anda memerlukan kata laluan tersebut untuk log masuk ke akaun asal. Sekiranya anda menukar kata laluan semasa berada di Windows 10 (akaun tempatan), anda memerlukan kata laluan lama, bukan kata laluan baru. Sekiranya anda membuat akaun baru semasa di Windows 10, anda harus menghapusnya sebelum kembali ke versi Windows yang lebih lama.

Langkah 1. Sebelum anda menukar mana-mana sistem operasi, ada baiknya anda membuat sandaran sistem sepenuhnya. Ramai orang mengesyorkan Acronis untuk pekerjaan itu, tetapi Windows 10 juga mempunyai program imej sistem yang baik. Ia serupa dengan versi Windows 7, tetapi sukar dicari. Untuk menuju ke program gambar sistem, di kotak carian Win10 Cortana, ketik Windows Backup, tekan Enter, di sebelah kiri klik Buat Imej Sistem, dan ikuti petunjuknya.

Langkah 2. Di Windows 10. Klik Mula> Tetapan> Kemas kini & keselamatan> Pemulihan. Di sebelah kanan, Anda akan melihat entri untuk "Kembali ke Windows 7" (lihat tangkapan skrin) atau "Kembali ke Windows 8.1," bergantung pada versi Windows dari mana anda datang.

Sekiranya anda tidak melihat pilihan "Kembali ke" dan menggunakan akaun pentadbir, kemungkinan anda menjadi mangsa salah satu daripada banyak perkara yang berlaku di sekitar peningkatan. Lihat bahagian seterusnya - dan jangan putar harapan.

Langkah 3. Jika anda memilih "Kembali ke Windows sebelumnya", anda diberi pilihan (tangkapan layar), serupa dengan pilihan yang anda buat ketika anda menaik taraf ke Windows 10, untuk "Simpan fail saya" atau "Hapus semuanya. " Yang pertama menyimpan fail anda (selagi ia berada di tempat biasa), jadi perubahan yang anda buat pada Windows 10 akan muncul kembali di Windows 7 (atau 8.1). Yang terakhir ini menghapus semua fail, aplikasi, dan tetapan anda, seperti yang anda harapkan.

Langkah 4. Perisian rollback Windows ingin mengetahui mengapa anda mengundurkan diri, menawarkan untuk memeriksa kemas kini dalam usaha terakhir untuk membuat anda tetap dalam lipatan Windows 10, memberi amaran kepada anda "Setelah kembali, anda perlu memasang semula beberapa program "(Masalah yang tidak saya hadapi dengan program ujian pejalan kaki saya), terima kasih kerana mencuba Windows 10, kemudian membolehkan anda kembali.

Langkah 5. Selepas beberapa ketika (beberapa minit, kadang-kadang berjam-jam) anda tiba di skrin log masuk Windows 7 (atau 8.1). Klik pada ID log masuk dan berikan kata laluan; anda sudah bersedia menggunakan versi lama anda.

Saya mendapati, dalam pengujian yang luas, bahawa "Simpan fail saya", walaupun terdapat peringatan, memulihkan aplikasi (program) dan tetapan ke aplikasi dan tetapan asal - yang ada ketika anda menaik taraf dari Win7 ke Win10. Sebarang pengubahsuaian yang dibuat pada program tersebut (misalnya, menerapkan kemas kini keselamatan ke program Office) semasa menggunakan Windows 10 tidak akan berlaku ketika Anda kembali ke Win7 - anda harus menerapkannya lagi.

Sebaliknya, perubahan yang dibuat pada fail biasa anda semasa bekerja di Windows 10 - pengeditan yang dibuat pada dokumen Office, misalnya, atau fail baru yang dibuat semasa bekerja dengan Windows 10 - mungkin atau mungkin tidak membuatnya kembali ke Windows 7. Saya tidak mempunyai masalah dengan fail yang disimpan dalam Dokumen Saya; suntingan yang dibuat pada dokumen-dokumen tersebut berlanjutan ketika Windows 10 digulung kembali ke Windows 7. Tetapi fail yang disimpan di lokasi lain (khususnya di folder \ Public \ Documents atau di desktop) tidak berjaya dilakukan: Dokumen Word yang dibuat di Win10 hilang begitu kembali ke Win7, walaupun mereka berada di desktop, atau di folder Dokumen Awam.

Satu keanehan mungkin terbukti berguna: Sekiranya anda menaik taraf ke Windows 10, membuat atau mengedit dokumen di lokasi yang pelik, kemudian kembali ke Windows 7 (atau 8.1), dokumen tersebut mungkin tidak membuat peralihan. Hebatnya, jika anda menaik taraf semula ke Windows 10, dokumen mungkin muncul semula. Anda boleh mengambil dokumen yang "hilang", meletakkannya di tempat yang mudah (seperti pada pemacu USB atau di awan), kemudian kembali ke Windows 7, dan tarik kembali failnya semula.

Pelajaran penting: Sandarkan fail data anda sebelum anda kembali ke versi Windows yang lebih lama. Sekiranya anda kehilangan fail semasa pergi dari Windows 7 ke Windows 10, anda biasanya dapat mencarinya dari dalam Win10 dalam folder Windows.old yang tersembunyi. Tetapi apabila anda kembali dari Win10 ke Win7, tidak ada folder Windows.old.

Halangan kepada pemulangan

Microsoft berjanji bahawa anda boleh menaik taraf ke Windows 10, kemudian kembali, jika anda melakukan rollback dalam masa 30 hari. Walaupun sesuai dengan perkiraan pertama, butirannya adalah warna yang lebih kompleks.

Apabila anda melakukan peningkatan di tempat dari Windows 7 (atau 8.1) ke Windows 10, pemasang membuat tiga folder tersembunyi:

  1. C: \ Windows.old
  2. C: \ $ Windows. ~ BT
  3. C: \ $ Windows. ~ WS

Folder tersebut boleh sangat besar. Menaik taraf dari mesin Windows 7 yang bersih dengan Office 2010 terpasang, C: \ Windows.old menjalankan 21GB.

Menghapus folder C: \ Windows.old yang tersembunyi, salah satu daripada dua folder lain, atau mana-mana kandungannya, akan mencetuskan mesej "Maaf, tetapi anda tidak boleh kembali" (tangkapan skrin). Itulah folder yang menyimpan semua sistem lama anda, termasuk program dan data. Secara amnya, sukar untuk menghapus folder secara manual, tetapi jika anda menjalankan Pembersihan Cakera pada Windows 10, pilih Bersihkan fail Sistem, dan tandai kotak yang bertanda Pemasangan Windows sebelumnya, folder Windows.old anda hilang dan tidak dapat diambil.

(Catatan lama menunjukkan bahawa menjalankan alat Pembuatan Media Windows akan menghapus folder $ Windows. ~ BT. Itu mungkin benar enam bulan lalu, tetapi sepertinya Microsoft menyelesaikan masalahnya.)

Walaupun tidak didokumentasikan dengan baik, nampaknya pemasang peningkatan Win10 menetapkan Tugas Berjadual untuk menghapus fail-fail tersebut - mereka mengambil banyak ruang, dan dapat difahami, Microsoft ingin memberikan ruang itu kembali kepada anda. Saya tidak dapat menemui tetapan yang berkaitan dalam Penjadual Tugas, dan juga tidak dapat menemukan dokumentasi mengenai tugas tersebut, jadi penghapusan fail-fail tersebut setelah 30 hari mungkin lebih rumit daripada yang diandaikan oleh kebanyakan orang. Yang lain mendapati bahawa memindahkan (atau menamakan semula) fail tersebut, kemudian memindahkannya semula setelah 30 hari tamat, tidak memuatkan semula mekanisme pemulangan. Sekiranya anda fikir anda sukar dan menyembunyikan fail, mengembalikannya apabila anda menginginkannya, saya tidak menemui petunjuk yang mungkin.

Walau bagaimanapun, anda boleh memutar balik dari Windows 10 ke Windows 7, kemudian melancarkan lagi. Dengan menjalankan semula kitaran turun / naik taraf dalam jangka masa 30 hari, anda baik untuk 30 hari lagi. Saya telah berulang kali berulang kali menggunakan mesin yang sama, tanpa masalah yang ketara.

Terdapat situasi lain di mana Windows.old tidak pernah dihasilkan, atau semua program dan data anda dilucutkan. Itulah yang berlaku dengan pemasangan yang bersih.

Tidak mengherankan jika anda menjalankan alat Pembuatan Media Windows, gunakan untuk "Tingkatkan sekarang", dan dalam dialog bertanda "Pilih apa yang harus disimpan", tentukan Tidak ada, anda tidak akan dapat kembali ke program atau fail asal anda. Ini adalah teknik biasa untuk melakukan pemasangan Windows 10 yang bersih - sangat disyorkan untuk memastikan Win10 lebih stabil. Malangnya, ia juga menghilangkan kemampuan anda untuk kembali ke Win7 atau 8.1.

Dalam keadaan yang sama, jika anda menaik taraf ke Windows 10, gunakan baik Alat Penciptaan Media atau fungsi "Reset PC ini" Windows 10 (Mula> Tetapan> Kemas kini & keselamatan> Pemulihan), kemudian beritahu Windows bahawa anda ingin "Hapus semuanya / Menghapus semua fail, aplikasi dan tetapan peribadi anda, ”folder kunci akan dihapus, dan Anda tidak dapat kembali ke versi Windows lama anda.

Saya telah melihat banyak nasihat untuk memulihkan tiga folder utama yang tersembunyi, sekiranya ia dihapuskan. Malangnya, saya tidak menyaksikan pendekatan yang berfungsi secara konsisten.

Perkara itu mengenai jam 30 hari

Selepas 30 hari, anda menaiki anak sungai tanpa mendayung. Sekiranya anda ingin kembali ke Win7 atau 8.1, anda harus memasangnya semula dari awal, dan anda bertanggungjawab untuk memindahkan aplikasi dan data anda.

Sekiranya anda membuat sandaran sistem sebelum menaik taraf ke Win10, tentu saja anda boleh kembali ke sandaran itu. Peraturan sandaran sistem biasa: Apa yang anda dapat adalah salinan tepat dari apa yang anda miliki pada saat anda membuat sandaran.

Sekiranya anda hampir 30 hari, dan jenis yang berhati-hati, anda harus mempertimbangkan untuk mengundurkan diri (dengan mengambil kira kehilangan fail di tempat yang tidak biasa), kemudian melancarkan lagi. Itu menetapkan semula jam, jadi anda mendapat 30 hari tambahan untuk melihat apakah anda menyukai pengalaman Win10.

Tidak jelas bagaimana Microsoft menetapkan jam 30 hari. Anda fikir ia akan menjadi Tugas Berjadual, tetapi saya kelihatan tinggi dan rendah dan tidak dapat mencarinya. (Saya menjangkakan peretasan di mana anda dapat menjadualkan semula tugas secara manual.) Tetapi yang jelasnya ialah apabila fail yang diperlukan untuk dilancarkan semula dihapuskan, anda SOL.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya roda jatuh

Menurut pengalaman saya, pemulangan ke Windows 7 dan 8.1 berfungsi dengan baik, memandangkan peringatan yang disebutkan sebelumnya. Namun, saya telah mendengar masalah, mulai dari ikon yang tidak ditampilkan dengan baik di desktop yang dipulihkan, hingga data yang hilang, hingga program / pemacu yang tidak berfungsi dengan baik, walaupun dulu berfungsi dengan baik.

Sekiranya anda tidak dapat mengembalikan Windows dan benar-benar membenci Windows 10, anda menentang pilihan yang sangat sukar. Satu-satunya pilihan yang saya dapati yang berfungsi dengan pasti adalah memasang semula versi Windows asal anda dari awal. Pada beberapa mesin, partisi pemulihan lama masih ada, dan anda boleh mengembalikan versi Windows lama anda dengan menggunakan teknik partisi pemulihan standard (yang berbeza dari pengeluar ke pengeluar), yang biasanya disebut "Pemulihan kilang." Lebih kerap, anda boleh memulakannya semula dengan pemasangan Windows 7 atau 8.1 yang baru.

Itu adalah cacing yang sama sekali berbeza. Terdapat perdebatan yang sengit mengenai ketersediaan dan kesahihan salinan Windows 7 - cukup dengan mengatakan bahawa Microsoft tidak mempunyai sumber sah untuk individu. Sekiranya anda sangat bernasib baik dan mempunyai jenis kunci yang betul, anda boleh memuat turun ISO Windows 8.1 di laman rasmi Microsoft.

Saya mempunyai rakan yang terjebak dalam situasi yang sama, di mana Windows 10 tidak stabil. Berbalik dari Win10 ke Win7 meninggalkannya dengan sistem yang selalu hancur. Cadangan saya: Sandarkan datanya dengan sebaik mungkin, jalankan semula peningkatan, kemudian pergi ke Windows 10. Di dalam Windows 10, jalankan Reset (Mula> Tetapan> Kemas kini & keselamatan> Pemulihan), kemudian "Buang semua / Hapus semua anda fail peribadi, aplikasi dan tetapan. " Itu mencetuskan pemasangan Windows 10. yang bersih. Dia mungkin tidak menyukai Windows 10, tetapi menjalankan pemasangan yang bersih menjadikannya lebih stabil. Dia belajar untuk hidup dengannya.

Jarak tempuh anda mungkin berbeza.

Sumber yang berkaitan

  • Muat turun: Pemasangan Windows 10 Superguide
  • Semua yang anda perlu ketahui mengenai Windows 10
  • 10 sebab anda tidak boleh menaik taraf ke Windows 10
  • 10 sebab anda harus menaik taraf ke Windows 10
  • 10 rintangan untuk penggunaan Windows 10
  • Ulasan: Versi Windows 10 baru masih tidak dapat mengalahkan Windows 7
  • Ulasan: Komputer riba 13 inci terbaik untuk Windows 10
  • 12 Masalah pemasangan Windows 10 - dan apa yang perlu dilakukan mengenainya
  • Mulakan helah menu untuk Windows 10
  • Selamat hari ke-30, Windows: Apa yang kami gemari selama ini
  • Windows pada 30: Kesalahan terbesar Microsoft