Ulasan: Visual Studio 2017 adalah yang terbaik

Dua tahun yang lalu, ketika saya mengkaji Visual Studio 2015, saya terlepas berfikir bahawa IDE Microsoft telah menjadi produk paling rumit yang pernah ada, dan Microsoft harus mempermudahnya di masa depan. Saya salah dalam satu aspek: Walaupun Microsoft mengeluarkan beberapa ciri untuk Visual Studio 2017, ia menambah banyak lagi. Tetapi cukup yakin, Microsoft berjaya memberikan IDE yang lebih sederhana - dan nimbler - dalam Visual Studio 2017, walaupun telah meningkatkan kemampuannya.

Tidak seperti beberapa versi Visual Studio yang lalu yang menumpukan pada memperkenalkan teknologi khusus Microsoft baru yang rumit seperti Windows Communication Foundation dan Windows Workflow Foundation, Visual Studio 2017 memasang dan berfungsi dengan lebih baik dan pantas, menyokong lebih banyak bahasa dan platform pengaturcaraan, meningkatkan produktiviti pembangun, dan berlaku untuk merentasi beban kerja platform dengan cara semula jadi.

Bagi kebanyakan pengguna Visual Studio 2015, peningkatan ke Visual Studio 2017 akan menjadi tidak perlu. Mari kita terokai mengapa.

Lebih besar dan lebih kecil

Dalam beberapa aspek, Visual Studio 2017 lebih menyerupai beg produk yang berkaitan dengan ketekunan berbanding versi Visual Studio sebelumnya. Koleksi sasaran pengembangannya yang semakin luas kini merangkumi Windows, Android, iOS, Linux, MacOS, .Net Core, Anaconda, aplikasi web Azure dan perkhidmatan yang disambungkan, Docker, Office, dan pengembangan web dengan ASP.Net, HTML5 / CSS3, JavaScript, Node .js, Python, atau (nafas besar) TypeScript. Apa senarai itu - dan bahkan tidak lengkap, kerana ada teknologi tambahan yang disokong, seperti SQL Server, Visual Studio Extensions, dan R.

Bagaimana seseorang mula mengikat pengembangan web dengan ASP.Net untuk pembangunan Android dan iOS? Nah, ada cara untuk melakukan semua perkara di atas di C #, dengan Xamarin dan Mono sebagai teknologi untuk bahagian mudah alih. Itu bukan satu-satunya pilihan untuk mudah alih di Visual Studio 2017.

Mungkin anda tidak menyukai C # tetapi masih mahu mengembangkan untuk Android dan iOS. Lalu bagaimana dengan menggunakan C ++ atau JavaScript? Kedua-dua bahasa telah menyokong beban kerja untuk pengembangan mudah alih. Semasa anda menggali lebih mendalam, strategi Visual Studio untuk memiliki sesuatu untuk semua orang diikat bersama dengan antara muka biasa (UI dan API) mula masuk akal. Bagaimanapun, kebanyakan pembangun perisian semestinya berbilang bahasa dalam soal bahasa pengaturcaraan dan teknologi yang berkaitan. Hari-hari dapat menulis segala-galanya di Fortran sudah lama berlalu. Dan kebanyakan syarikat mempunyai pendapat yang kuat mengenai bahasa dan persekitaran pengembangan "standard" mereka.

Tetapi bagaimana dengan pemasangan? Ukuran pemasangan Visual Studio yang sangat besar telah menjadi masalah sejak produk Visual Studio pertama 20 tahun yang lalu. Visual Studio 2017 mempunyai pemasang modular yang jauh lebih banyak daripada versi sebelumnya (lihat gambar di bawah), peningkatan yang dialu-alukan. Pemasangan minimum, secara mengejutkan, adalah beberapa ratus megabait yang agak langsing. Walau bagaimanapun, pemasangan penuh Edisi Perusahaan memerlukan 30GB hingga 40GB bergantung pada prasyarat yang sudah ada pada sistem. Microsoft memberitahu saya bahawa pemasangan rata-rata kira-kira separuh daripada itu.

Ukuran pemasangan sepenuhnya bukan salah Microsoft. Sebagai contoh, Google Android Emulator sahaja menggunakan lebih daripada 17GB. Itu menunjukkan Visual Studio itu sendiri jauh lebih kecil daripada dulu, walaupun merangkumi semua sistem sasaran tambahan.

Apa yang baru?

Apa yang baru dan menarik dalam Visual Studio 2017 yang mungkin menggoda anda untuk menaik taraf dari Visual Studio 2015 dengan pek perkhidmatan semasa? Microsoft mendakwa IDE lebih cepat "dari permulaan hingga penutupan" dan kini menyediakan cara untuk melihat, mengedit, dan debug kod tanpa projek dan penyelesaian. Microsoft juga mendakwa bahawa peningkatan pada navigasi kod, IntelliSense, pemfaktoran semula, pembetulan kod, dan penyahpepijatan menjimatkan masa dan usaha anda dalam tugas seharian tanpa mengira bahasa atau platform. Sudah tentu semua itu bagus, tetapi adakah produktiviti yang ditingkatkan cukup untuk membuat anda menaik taraf? Saya akan cuba menerangkan bagaimana perasaan mereka dalam praktik ketika saya membincangkan IDE.

Sekiranya anda tidak mahu melakukan pemasangan penuh, baik kerana anda kekurangan ruang cakera atau tidak berminat dengan setiap aspek produk, pemasang modular jauh lebih senang daripada pemasang Visual Studio 2015. Sebaliknya, berapa kerap anda memasang Visual Studio? Beberapa kali dalam setahun, dengan kemas kini setiap beberapa minggu? Saya menghargai peningkatannya, tetapi ia tidak akan memberi banyak kesan kecuali jika anda kekurangan ruang cakera — sebagai contoh, jika anda menggunakan komputer riba yang disertakan dengan cakera padat 128GB.

IDE yang lebih pantas, sebaliknya, memberi kesan yang besar. Permulaan dan pemuatan penyelesaian Visual Studio menjadi lebih cepat dalam beberapa lelaran terakhir, bermula dari "Sebaiknya saya merebus air dan menyeduh teh sementara projek saya dibuka" di Visual Studio 2008 hingga saat ini "Biarkan saya bangun dan meregangkan beberapa saat semasa projek saya dibuka. " Untuk bekerja dengan projek dan penyelesaian kod, saya hanya menginginkannya selama 20 tahun, sejak Visual Studio 97.

Microsoft menggunakan rangkaian alat Azure bawaan yang memungkinkan anda mengkonfigurasi, membuat, men-debug, mengemas, dan menggunakan aplikasi dan perkhidmatan di Microsoft Azure secara langsung dari IDE. Sekiranya anda menggunakan Azure, itu adalah kemenangan: Melompat di antara konsol Azure, baris arahan Azure, dan Visual Studio boleh mengganggu dan mengganggu aliran anda. Sekiranya AWS adalah awan utama anda, anda mungkin tidak mempedulikannya sama sekali.

Akhirnya, Microsoft menjanjikan bahawa dengan Visual Studio 2017 dan Xamarin, lebih pantas dan lebih mudah daripada sebelumnya untuk membuat, menguji, dan menyahpepijat aplikasi mudah alih untuk Android, iOS dan Windows. Jika Xamarin akhirnya telah digoncang turun ke kerja pada Android dan iOS tanpa pepijat (yang saya telah tidak diuji secara meluas), dan jika pereka XAML telah menjadi cukup pantas untuk digunakan tanpa membuat saya mahu membuang komputer keluar ke jalan, wasiat yang menjadi nilai tambah yang besar.

Mengenai isu terakhir, Microsoft mendakwa bahawa kira-kira 90 peratus overhead pembukaan pereka XAML telah hilang. Selaras dengan tuntutan itu, saya kini melihat jeda lima saat dengan mesej "memuatkan pereka ...", yang pastinya lebih baik daripada minit yang biasa diambil oleh pereka untuk memuat. Saya juga melihat tindak balas yang lebih pantas untuk menyeret widget ke permukaan reka bentuk dan menaip ke tetingkap kod XAML. Kelewatan semasa menyegerakkan kedua-dua tetingkap masih dapat dilihat, tetapi tidak lagi membuat saya berfikir bahawa Visual Studio mungkin terhempas.

Anda juga boleh mengembangkan aplikasi mudah alih merentas platform di Visual Studio 2017 dengan Apache Cordova atau Visual C ++. Kes penggunaan untuk pembangunan mudah alih dengan JavaScript dan Cordova jelas, dan banyak orang sudah bergantung padanya untuk aplikasi mudah alih merentas platform. Tetapi mengapa kita memerlukan pengembangan perpustakaan lintas platform Visual C ++ antara iOS dan Android? Ternyata terdapat banyak pembangun C ++ mudah alih yang akan menghargainya. Untuk permainan mudah alih dan aplikasi pengguna, kod umum, biasanya dalam C atau C ++, ternyata merupakan peratusan projek yang signifikan, dengan UI ditulis dalam Objektif C ++ atau Java di atas.

Walaupun Visual Studio 2017 menyokong beberapa pengembangan iOS dan MacOS dari Windows, anda masih memerlukan Mac. Kenapa? Untuk debug aplikasi konsol dan ASP.Net untuk MacOS, untuk membina GUI untuk MacOS, dan untuk membina dan debug aplikasi untuk iOS.

C ++ adalah model bahasa mudah alih moden, dan sering digunakan untuk mengembangkan aplikasi yang berjalan pada pelbagai sistem operasi. Itu sebahagiannya mengapa Microsoft juga menambahkan sokongan C ++ untuk pengembangan Linux dalam siaran ini dan meningkatkan pematuhan standard C ++.

Apa yang hilang?

Visual Studio 2017 telah menghilangkan beberapa ciri yang jarang digunakan. Walau bagaimanapun, anda mungkin bergantung pada beberapa ciri yang sesuai untuk fjord; mereka masih tersedia, tetapi hanya jika anda menjalankan versi lama berdampingan dengan yang baru. Itu mungkin masih menghalangi penerapan anda, kerana memasang banyak contoh Visual Studio (terutama versi lama) pada satu cakera praktikal meminta masalah ruang cakera.

Silverlight, subset Windows Presentation Foundation yang tidak betul untuk menyampaikan media dan aplikasi interaktif yang kaya dari add-in penyemak imbas, menjadi kemarahan pada awal tahun 2010 dan kini tidak lagi digunakan. Saya akan melangkau perebutan kuasa dalaman Microsoft antara kem Silverlight dan kem HTML5; cukup untuk mengatakan bahawa Silverlight hilang. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa Visual Studio 2017 menghilangkan sokongan pembangunan Silverlight. Sekiranya anda perlu mengekalkan aplikasi Silverlight lama, anda harus terus menggunakan Visual Studio 2015.

Begitu juga, Microsoft tidak lagi membuat telefon pintar Windows Phone dan menghentikan versi Windows Phone dan Windows Store yang lebih lama untuk Windows 10. Bergantung pada versi Windows Phone yang perlu anda jaga, tetap gunakan Visual Studio 2015 atau Visual Studio 2012.

Microsoft telah menghentikan pemodelan UML dari Visual Studio 2017 dan tidak mempunyai rancangan untuk melabur lebih jauh di UML. Sebaliknya, ia mempunyai pemodelan lapisan, diagram ketergantungan, dan pemeriksaan lapisan seni bina untuk kod. Anda juga boleh membuat dan menggunakan peluasan pemodelan lapisan.

Sekiranya anda benar-benar memerlukan UML dalam Visual Studio 2017, anda boleh menggunakan salah satu daripada beratus-ratus alat UML yang ada hari ini, yang mana kebanyakannya adalah sumber terbuka dan bebas, dan sebahagiannya kini merangkumi pelanjutan Visual Studio.

Memasang Visual Studio 2017

Saya memasang Visual Studio 2017 pada dua mesin Windows 10: komputer riba dengan SSD yang sangat kecil dan menara dengan cakera keras bersaiz layak. Perhatikan bahawa saya menggunakan calon pelepasan dari bulan Februari, bukan versi pelepasan terakhir yang dijadualkan pada minggu kedua bulan Mac. Komputer riba sudah memasang Visual Studio 2015; menara telah memasang pratonton Visual Studio 15, yang merupakan pendahulu Visual Studio 2017. Saya menggunakan pemasang web dari MSDN. Sebenarnya, saya tidak pernah melihat gambar pemasangan ISO ditawarkan, walaupun itu tidak bermakna gambar itu tidak wujud.

Saya berharap bahawa pemasang Visual Studio 2017 cukup pintar untuk menawarkan untuk menghapus Visual Studio 2015 apabila ia melihat bahawa tidak ada cukup ruang pada SSD komputer riba untuk kedua-dua versi. Tidak ada tuah. Oleh kerana terdapat kes penggunaan kedua-dua Visual Studio 2017 dan Visual Studio 2015 pada mesin yang sama, pemasangan Visual Studio 2017 pada dasarnya memberi jaminan kepada saya. Saya terpaksa melepaskan secara manual apa sahaja yang menyerupai Visual Studio 2015 dan versi lama teknologi yang berkaitan seperti SQL Server, pekerjaan yang memerlukan saya sekitar satu jam dan memerlukan campur tangan berterusan. Saya kemudian dapat memasang sebahagian besar Visual Studio 2017. Pemasang menyimpan tab menjalankan keperluan ruang cakera dari beban kerja dan modul yang telah saya pilih, dan itu tidak akan diteruskan sehingga dapat memastikan semua yang dipilih sesuai.

Saya dengan jujur ​​berpendapat bahawa melakukan penyahpasangan manual adalah kesukaran yang tidak perlu. Sebaliknya, satu-satunya perkara yang dapat saya fikirkan akan menjadikan pekerjaan saya lebih mudah adalah penyihir penyahpasang untuk versi Visual Studio lama.

Di menara, saya dapat memilih semua beban kerja Visual Studio 2017 dan tekan Pasang. Prosesnya mungkin memakan masa satu jam. Saya tidak tahu pasti kerana saya dapat berjalan pergi dan kembali untuk mendapatkannya selesai. Saya rasa itulah kali pertama saya dapat mengatakannya mengenai pemasangan Visual Studio.

Pemasangan modular baru kelihatan seperti kemenangan besar. Pilihan yang ditawarkannya dibahagikan secara logik menjadi "beban kerja", dan di dalam beban kerja apa pun, anda boleh memasukkan atau mengecualikan komponen tertentu dengan mudah, seperti Emulator Android Google yang pada awalnya saya kecualikan pada komputer riba untuk memasang beban kerja Xamarin Mobile yang lain. Anda sepatutnya memasang hanya beberapa ratus megabait dan masih mempunyai persekitaran kerja, yang bagus untuk ahli pasukan dengan tanggungjawab yang difokuskan dan disk kecil.

Lebih pantas, lebih bijak, lebih baik

Selama lebih dari 25 tahun saya menggunakan (dan mengembangkan) IDE, nama permainan ini adalah produktiviti pengaturcara. Walaupun di masa lalu komputer minic dan stesen kerja, kos terbesar untuk membuat perisian adalah gaji pemaju. Sekarang bahawa kos perkakasan dan perisian diukur dalam ribuan dolar dan bukannya berpuluh-puluh ribu, dan gaji programmer tahunan melebihi $ 100,000 dan bukannya di bawah $ 50,000, produktiviti pengaturcara menjadi lebih penting lagi. Mari kita lihat ciri-ciri Visual Studio 2017 yang bertujuan meningkatkan produktiviti - dan "menggembirakan" pembangun, untuk mengutip Microsoft.

Kad Markah Keupayaan (30%) Prestasi (30%) Kemudahan Penggunaan (20%) Dokumentasi (10%) Nilai (10%) Skor Keseluruhan (100%)
Visual Studio 2017 10 10 9 8 9 9.5