Kategori: Pengaturcaraan

Apa itu API? Antaramuka pengaturcaraan aplikasi dijelaskan

API bermaksud antara muka pengaturcaraan aplikasi, konsep yang berlaku di mana-mana sahaja dari alat baris perintah hingga kod Java perusahaan hingga aplikasi web Ruby on Rails. API adalah cara untuk berinteraksi secara terprogram dengan komponen atau sumber perisian yang berasingan. Kecuali anda menulis setiap baris kod dari awal, anda akan berinteraksi dengan komponen perisian luaran, masing-masing dengan API sendiri.

Read More

Bilakah menggunakan kelas abstrak vs antara muka dalam C #

Semasa merancang aplikasi, penting untuk mengetahui kapan menggunakan kelas abstrak dan kapan menggunakan antara muka. Walaupun kelas abstrak dan antara muka kelihatan serupa dalam beberapa cara, terdapat perbezaan utama yang akan menentukan pilihan terbaik untuk apa yang anda cuba capai. Dalam catatan blog ini saya akan membincangkan perbezaan tersebut dan bagaimana memutuskan kapan harus menggunakan mana.

Read More

Apa itu metodologi tangkas? Pembangunan perisian moden dijelaskan

Setiap organisasi teknologi hari ini nampaknya mengamalkan metodologi tangkas untuk pengembangan perisian, atau versi daripadanya. Atau sekurang-kurangnya mereka percaya bahawa mereka melakukannya. Sama ada anda baru dalam pengembangan aplikasi lincah atau anda mempelajari pengembangan perisian puluhan tahun yang lalu menggunakan metodologi pengembangan perisian waterfall, hari ini karya anda sekurang-kurangnya dipengaruhi oleh metodologi tangkas.

Read More

Adobe Flash mencapai akhir hayat

Flash Player Adobe yang pernah ada di mana-mana, waktu operasi berasaskan penyemak imbas untuk memaparkan kandungan media kaya di Internet, telah sampai di penghujung jalan, dengan syarikat itu telah membuat peluncuran terakhir yang dijadualkan untuk semua wilayah di luar daratan China. Pelepasan terakhir dibuat pada 8 Disember.

Read More

Apa itu PaaS? Platform-as-a-service dijelaskan

Platform-as-a-service (PaaS) adalah sejenis tawaran pengkomputeran awan di mana penyedia perkhidmatan memberikan platform kepada klien, memungkinkan mereka mengembangkan, menjalankan, dan mengurus aplikasi perniagaan tanpa perlu membangun dan memelihara infrastruktur perisian tersebut proses pembangunan biasanya memerlukan.

Read More

Apa itu pengkomputeran awan? Semua yang anda perlu tahu sekarang

Pengkomputeran awan mempunyai dua makna. Yang paling umum merujuk pada menjalankan beban kerja dari jarak jauh melalui internet di pusat data penyedia komersial, juga dikenal sebagai model "cloud publik". Penawaran awan awam yang popular — seperti Amazon Web Services (AWS), sistem CRM Salesforce, dan Microsoft Azure — semuanya menunjukkan konsep pengkomputeran awan yang tidak asing lagi ini. Har

Read More

Apa itu SaaS? Perisian seperti perkhidmatan ditentukan

Salah satu bentuk pengkomputeran awan yang paling popular adalah perisian-sebagai-perkhidmatan (SaaS). Inilah definisi SaaS ringkas: model pengedaran perisian di mana penyedia perkhidmatan menghoskan aplikasi untuk pelanggan dan menjadikannya tersedia untuk pelanggan ini melalui internet. SaaS adalah salah satu daripada tiga kategori utama perkhidmatan cloud, bersama dengan infrastruktur-as-a-service (IaaS) dan platform-as-a-service (PaaS).

Read More

Apa itu SQL? Lingua franca analisis data

Hari ini, Bahasa Pertanyaan Berstruktur adalah cara standard untuk memanipulasi dan meminta data dalam pangkalan data hubungan, walaupun dengan peluasan proprietari di antara produk. Kemudahan dan keberadaan SQL bahkan mendorong pencipta banyak "NoSQL" atau kedai data bukan hubungan, seperti Hadoop, untuk mengadopsi subkumpulan SQL atau membuat bahasa pertanyaan seperti SQL mereka sendiri.

Read More

Memilih IDE Java anda

Dikemas kini: Disember 2018 . Setiap pembangun Java memerlukan editor pengaturcaraan atau IDE yang dapat membantu bahagian-bahagian grogier menulis Java dan menggunakan perpustakaan kelas dan kerangka kerja. Memutuskan editor atau IDE mana yang paling sesuai untuk anda bergantung pada beberapa perkara, termasuk sifat projek yang sedang dibangunkan, peranan anda dalam organisasi, proses yang digunakan oleh pasukan pembangunan, dan tahap dan kemahiran anda sebagai pengaturcara.

Read More

Apa itu JSON? Format pertukaran data yang lebih baik

Notasi Objek JavaScript adalah perwakilan data berstruktur tanpa teks, berdasarkan skema berdasarkan pasangan kunci-nilai dan senarai yang disusun. Walaupun JSON berasal dari JavaScript, ia disokong secara asli atau melalui perpustakaan dalam kebanyakan bahasa pengaturcaraan utama. JSON biasanya, tetapi tidak secara eksklusif, digunakan untuk bertukar maklumat antara pelanggan web dan pelayan web.

Read More

Ulasan: 6 IDE JavaScript terbaik

JavaScript digunakan untuk pelbagai jenis aplikasi hari ini. Selalunya, JavaScript berfungsi dengan HTML5 dan CSS untuk membina bahagian depan web. Tetapi JavaScript juga membantu membina aplikasi mudah alih, dan ia telah mendapat tempat penting di bahagian belakang dalam bentuk pelayan Node.js. Nasib baik, alat pengembangan JavaScript — baik editor dan IDE — meningkat untuk menghadapi cabaran baru. Me

Read More

Ulasan: 10 penyunting JavaScript terbaik

Pengaturcara JavaScript mempunyai banyak alat yang baik untuk dipilih - hampir terlalu banyak untuk dijejaki. Dalam artikel ini, saya membincangkan 10 editor teks dengan sokongan yang baik untuk mengembangkan dengan JavaScript, HTML5, dan CSS, dan untuk mendokumentasikan dengan Markdown. Mengapa menggunakan editor untuk pengaturcaraan JavaScript dan bukannya IDE?

Read More

Cara menggabungkan data dalam R menggunakan R merge, dplyr, atau data.table

R mempunyai sebilangan cara cepat dan elegan untuk menggabungkan bingkai data dengan lajur biasa. Saya ingin menunjukkan kepada anda tiga daripadanya: merge()fungsi asas R , dplyr bergabung dengan keluarga fungsi, dan sintaks pendakap data.table. Dapatkan dan import data Untuk contoh ini saya akan menggunakan salah satu set data demo kegemaran saya - masa penangguhan penerbangan dari Biro Perangkaan Pengangkutan AS.

Read More

Adakah Java melalui rujukan atau lulus dengan nilai?

Banyak bahasa pengaturcaraan membenarkan melewati parameter dengan merujuk atau berdasarkan nilai . Di Jawa, kita hanya dapat melewati parameter dengan nilai . Ini membebankan beberapa had dan juga menimbulkan persoalan. Sebagai contoh, jika nilai parameter diubah dalam metode, apa yang terjadi pada nilai setelah pelaksanaan metode?

Read More

Apa itu JPA? Pengenalan API Ketekunan Java

Sebagai spesifikasi, Java Persistence API berkaitan dengan kegigihan , yang secara longgar berarti mekanisme mana objek Java melebihi proses aplikasi yang membuatnya. Tidak semua objek Java perlu bertahan, tetapi kebanyakan aplikasi tetap menjadi objek perniagaan utama. Spesifikasi JPA memungkinkan Anda menentukan objek mana yang harus bertahan, dan bagaimana objek tersebut harus bertahan dalam aplikasi Java Anda.

Read More

Apakah JVM itu? Memperkenalkan Mesin Maya Java

Java Virtual Machine adalah program yang bertujuan untuk melaksanakan program lain. Ini adalah idea mudah yang juga menjadi salah satu contoh pengkodan kung fu terbesar kami . JVM mengecewakan status quo pada masanya, dan terus menyokong inovasi pengaturcaraan hari ini. Untuk apa JVM digunakan JVM mempunyai dua fungsi utama: untuk membolehkan program Java berjalan pada mana-mana peranti atau sistem operasi (dikenali sebagai prinsip "Tulis sekali, jalankan di mana sahaja"), dan untuk mengurus dan mengoptimumkan memori program.

Read More

Apa itu CUDA? Pengaturcaraan selari untuk GPU

CUDA adalah platform pengkomputeran selari dan model pengaturcaraan yang dikembangkan oleh Nvidia untuk pengkomputeran umum pada GPU sendiri (unit pemprosesan grafik). CUDA membolehkan pembangun mempercepat aplikasi intensif komputasi dengan memanfaatkan kekuatan GPU untuk bahagian pengiraan yang dapat dipadankan.

Read More

Apa itu JSP? Pengenalan kepada JavaServer Pages

JavaServer Pages (JSP) adalah teknologi standar Java yang memungkinkan anda menulis halaman yang dinamis dan didorong oleh data untuk aplikasi web Java anda. JSP dibina di atas spesifikasi Java Servlet. Kedua-dua teknologi biasanya berfungsi bersama, terutama dalam aplikasi web Java yang lebih lama. Dari perspektif pengekodan, perbezaan yang paling jelas antara mereka adalah dengan servlet anda menulis kod Java dan kemudian menanamkan markup sisi klien (seperti HTML) ke dalam kod itu, sedangkan dengan JSP anda mulakan dengan skrip atau markup sisi klien, kemudian sematkan Tag JSP untuk menghubun

Read More

Apa itu Jenkins? Pelayan CI menerangkan

Jenkins menawarkan cara mudah untuk mengatur persekitaran integrasi berterusan atau penghantaran berterusan (CI / CD) untuk hampir semua kombinasi bahasa dan repositori kod sumber menggunakan saluran paip, serta mengotomatisasi tugas pembangunan rutin lain. Walaupun Jenkins tidak menghilangkan keperluan untuk membuat skrip untuk langkah-langkah individu, ini memberi anda cara yang lebih cepat dan lebih mantap untuk mengintegrasikan keseluruhan rangkaian alat binaan, ujian, dan penyebaran anda daripada yang dapat anda buat sendiri.

Read More

Siri tutorial: Android Studio untuk pemula

Panduan pemula lengkap untuk Android Studio , dari memasang Android Studio hingga pengekodan dan penyahpepijatan aplikasi Android pertama anda. Termasuk petua penyelesaian masalah untuk emulator peranti Android dan kod sumber untuk aplikasi contoh Android. Imej Vasabii / Getty BAHAGIAN 1:Pemasangan + persediaan Dapatkan keperluan dan arahan sistem untuk memasang Android Studio 3.

Read More

Android Studio untuk pemula, Bahagian 1: Pemasangan dan persediaan

Dikemas kini: Januari 2020. Selama beberapa tahun sekarang jelas bahawa Android adalah kekuatan yang harus diperhitungkan dalam lanskap OS mudah alih. Teknologi berasaskan Java ini telah memicu kenaikan emas baru, dengan pengaturcara bersaing untuk menghasilkan wang dari aplikasi mudah alih mereka. Pekerjaan Android juga banyak, seperti yang ditunjukkan oleh pencarian pekerjaan cepat menggunakan Indeed.

Read More

Pelayan aplikasi, pelayan Web: Apa perbezaannya?

23 Ogos 2002 S: Apakah perbezaan antara pelayan aplikasi dan pelayan Web? J: Pelayan Web secara eksklusif menangani permintaan HTTP, sedangkan pelayan aplikasi memberikan logik perniagaan ke program aplikasi melalui sejumlah protokol. Mari kita periksa dengan lebih terperinci. Pelayan Web Pelayan Web mengendalikan protokol HTTP.

Read More

Apa itu JDBC? Pengenalan Kesambungan Pangkalan Data Java

JDBC (Java Database Connectivity) adalah Java API yang mengatur penyambungan ke pangkalan data, mengeluarkan pertanyaan dan perintah, dan menangani set hasil yang diperoleh dari pangkalan data. Dilancarkan sebagai sebahagian dari JDK 1.1 pada tahun 1997, JDBC adalah salah satu komponen pertama yang dikembangkan untuk lapisan kegigihan Java.

Read More

Antara muka di Java

Antaramuka Java berbeza dari kelas, dan penting untuk mengetahui bagaimana menggunakan sifat khas mereka dalam program Java anda. Tutorial ini memperkenalkan perbezaan antara kelas dan antara muka, kemudian membimbing anda melalui contoh yang menunjukkan cara menyatakan, melaksanakan, dan memperluas antara muka Java.

Read More

Menyusun dengan Perbandingan dan Pembanding di Java

Pengaturcara sering perlu menyusun elemen dari pangkalan data ke dalam koleksi, susunan, atau peta. Di Java, kita dapat menerapkan algoritma penyortiran apa pun yang kita inginkan dengan jenis apa pun. Dengan menggunakan Comparableantara muka dan compareTo()kaedah, kita dapat mengisih menggunakan susunan abjad, Stringpanjang, susunan abjad terbalik, atau angka.

Read More

Node.js vs. PHP: Pertempuran epik untuk mindshare pemaju

Ini plot klasik Hollywood: pertempuran antara dua rakan lama yang berpisah. Selalunya geseran bermula apabila seseorang rakan memancing minat terhadap apa yang selalu menjadi domain teman yang lain. Dalam versi bahasa pengaturcaraan filem ini, ini adalah pengenalan Node.js yang mengubah teman menjadi perlawanan dendam: PHP dan JavaScript, dua rakan kongsi yang pernah memerintah internet bersama-sama tetapi kini mengetepikannya untuk bahagian pemikiran pemaju.

Read More

Apa itu Kotlin? Alternatif Java menjelaskan

Kotlin adalah bahasa pengaturcaraan "pragmatik" dengan tujuan umum, bebas, sumber terbuka, yang ditaip secara statik yang pada mulanya dirancang untuk JVM (Java Virtual Machine) dan Android yang menggabungkan fitur pengaturcaraan berorientasi objek dan berfungsi. Ia difokuskan pada interoperabilitas, keselamatan, kejelasan, dan sokongan perkakas.

Read More

Apakah seni bina berorientasikan perkhidmatan?

Senibina berorientasikan perkhidmatan (SOA) muncul pada awal abad ini sebagai evolusi pengkomputeran terdistribusi. Sebelum SOA, perkhidmatan difahami sebagai hasil akhir dari proses pengembangan aplikasi. Dalam SOA, aplikasi itu sendiri terdiri daripada perkhidmatan. Perkhidmatan dapat disampaikan secara individu atau digabungkan sebagai komponen dalam perkhidmatan komposit yang lebih besar.

Read More

Apa itu Docker? Percikan untuk revolusi kontena

Docker adalah platform perisian untuk membina aplikasi berdasarkan kontena - persekitaran pelaksanaan kecil dan ringan yang menggunakan kernel sistem operasi bersama tetapi sebaliknya dijalankan secara terpisah antara satu sama lain. Walaupun kontena sebagai konsep telah ada selama beberapa waktu, Docker, sebuah projek sumber terbuka yang dilancarkan pada tahun 2013, membantu mempopularkan teknologi, dan telah membantu mendorong tren ke arah penyediaan kontena dan perkhidmatan mikro  dalam pengembangan perisian yang telah dikenal sebagai cloud-native pembangunan.

Read More

Apa itu JDK? Pengenalan Kit Pembangunan Java

Java Development Kit (JDK) adalah salah satu dari tiga paket teknologi teras yang digunakan dalam pemrograman Java, bersama dengan JVM (Java Virtual Machine) dan JRE (Java Runtime Environment). Penting untuk membezakan antara ketiga teknologi ini, serta memahami bagaimana mereka terhubung: JVM adalah komponen platform Java yang melaksanakan program.

Read More

Apa yang saya pelajari bermain mangsa penipu Windows

"Saya memanggil anda dari Windows." Begitu juga dengan garis pembukaan penipuan telefon yang terkenal, di mana seseorang memanggilnya sebagai juruteknik meja bantuan yang menghubungi untuk menyelesaikan masalah komputer anda. Penipu Windows ini memenuhi kebimbangan orang ramai mengenai pelanggaran data dan pencurian identiti untuk menipu mereka untuk memasang perisian hasad ke komputer mereka.

Read More

Pengaturcaraan soket di Java: Tutorial

Tutorial ini adalah pengenalan kepada pengaturcaraan soket di Java, dimulai dengan contoh pelayan klien sederhana yang menunjukkan ciri-ciri dasar Java I / O. Anda akan diperkenalkan dengan java.io pakej asli  dan NIO, java.nioAPI I / O tanpa blok yang diperkenalkan di Java 1.4. Akhirnya, anda akan melihat contoh yang menunjukkan rangkaian Java seperti yang dilaksanakan dari Java 7 ke hadapan, di NIO.

Read More

Membandingkan objek Java dengan sama () dan kod hash ()

Dalam Java Challenger ini, anda akan belajar bagaimana equals()dan hashcode()menggabungkan untuk membuat perbandingan objek yang efisien dan mudah dalam program Java anda. Ringkasnya, kaedah ini berfungsi bersama untuk mengesahkan sama ada dua objek mempunyai nilai yang sama.   Tanpa equals()dan hashcode()kita mesti membuat ifperbandingan yang sangat besar , membandingkan setiap medan dari objek.

Read More

Bahasa pengaturcaraan terbaik untuk belajar sekarang

Cara terbaik untuk memahami komputer dan membengkokkannya dengan kehendak kita adalah belajar bertutur dalam bahasa mereka sehingga mereka akan memahami perintah kita. Orang-orang yang suka novel fantasi kadang-kadang membayangkan bahawa mereka belajar mantera dan mantera ajaib. Berfikiran praktikal menggunakan bahasa yang lebih berasas untuk mewakili struktur logik nombor dan data.

Read More

12 Pythons untuk setiap keperluan pengaturcaraan

Apabila anda memilih Python untuk pengembangan perisian, anda memilih ekosistem bahasa besar dengan banyak pakej yang merangkumi semua jenis keperluan pengaturcaraan. Tetapi selain perpustakaan untuk semua perkara, mulai dari pengembangan GUI hingga pembelajaran mesin, anda juga dapat memilih dari sebilangan waktu runtuh Python — dan beberapa waktu berjalan ini mungkin lebih sesuai dengan kes penggunaan yang anda miliki daripada yang lain.

Read More

Visual Studio Code vs. Visual Studio: Cara memilih

Selama beberapa dekad, ketika saya bekerja pada waktu pagi, saya akan memulakan Microsoft Visual Studio (atau salah satu pendahulunya, seperti Visual C ++ atau Visual InterDev), kemudian menyeduh teh dan mungkin menghadiri mesyuarat pagi ketika menjalani permulaan yang sukar . Saya akan terus membuka IDE sepanjang hari semasa menjalani kitaran pengembangan / ujian / debug untuk mengelakkan kelewatan permulaan yang lain.

Read More

Cara memasang Python dengan cara yang bijak

Python mudah digunakan, ramah kepada pemula, dan cukup kuat untuk membuat perisian yang mantap dengan hampir semua aplikasi. Tetapi ia masih merupakan perisian seperti yang lain, yang bermaksud sukar untuk disiapkan dan dikendalikan. Dalam artikel ini kita akan membincangkan cara menyiapkan Python dengan cara yang betul: bagaimana memilih versi yang sesuai, bagaimana untuk mengelakkan pelbagai versi daripada memangkah satu sama lain, dan bagaimana untuk mengelakkan semua tepi tajam dan perangkap yang berpotensi di sepanjang cara.

Read More

Cara menggosok data peribadi anda dari laman web 'pencari orang'

Tidak kira apa yang anda lakukan dalam talian: Internet tahu banyak tentang anda, dan maklumat itu hanya dengan satu klik tetikus. Cari di mana-mana laman web pencari orang-Spokeo, PeekYou, Whitepages, untuk menyebutkan beberapa-dan kemungkinan anda akan menemui halaman yang menyenaraikan nama penuh, tarikh lahir, nama ahli keluarga, alamat semasa, dan nombor telefon anda.

Read More

Apa itu JSF? Memperkenalkan JavaServer Faces

JavaServer Faces (JSF) adalah teknologi standard Java untuk membina antara muka web berorientasikan acara berdasarkan komponen. Seperti JavaServer Pages (JSP), JSF membenarkan akses ke data dan logik sisi pelayan. Tidak seperti JSP, yang pada dasarnya merupakan halaman HTML yang dipenuhi dengan kemampuan sisi pelayan, JSF adalah dokumen XML yang mewakili komponen formal dalam pohon logik.

Read More

Apa itu JRE? Pengenalan Alam Sekitar Java Runtime

Bersama-sama, Java Development Kit (JDK), Java Virtual Machine (JVM), dan Java Runtime Environment (JRE) membentuk trifecta komponen platform Java yang kuat untuk mengembangkan dan menjalankan aplikasi Java. Saya sebelum ini memperkenalkan JDK dan JVM. Dalam tutorial ringkas ini, anda akan belajar mengenai JRE, yang merupakan persekitaran waktu operasi untuk Java.

Read More

Pengecualian di Java, Bahagian 1: Asas pengendalian pengecualian

Pengecualian Java adalah jenis perpustakaan dan ciri bahasa yang digunakan untuk mewakili dan menangani kegagalan program. Sekiranya anda ingin memahami bagaimana kegagalan ditunjukkan dalam kod sumber, anda telah sampai di tempat yang betul. Sebagai tambahan kepada gambaran umum pengecualian Java, saya akan memulakan anda dengan fitur bahasa Java untuk melempar objek, mencuba kod yang mungkin gagal, menangkap objek yang dilemparkan, dan membersihkan kod Java anda setelah pengecualian dilemparkan.

Read More

Apa itu Tomcat? Bekas servlet Java yang asli

Apache Tomcat adalah wadah servlet Java sumber terbuka yang lama yang menerapkan beberapa spesifikasi inti perusahaan Java, yaitu Java Servlet, JavaServer Pages (JSP), dan API WebSockets. Projek Yayasan Perisian Apache, Tomcat pertama kali dilancarkan pada tahun 1998, hanya empat tahun setelah Java itu sendiri.

Read More

Polimorfisme dan pewarisan di Jawa

Menurut legenda Venkat Subramaniam, polimorfisme adalah konsep terpenting dalam pengaturcaraan berorientasikan objek. Polimorfisme - atau kemampuan objek untuk melakukan tindakan khusus berdasarkan jenisnya - inilah yang menjadikan kod Java fleksibel. Corak reka bentuk seperti Command, Observer, Decorator, Strategy, dan banyak lagi yang dibuat oleh Gang Of Four, semuanya menggunakan beberapa bentuk polimorfisme.

Read More

Node.js vs. Java: Pertempuran epik untuk mindshare pemaju

Dalam sejarah pengkomputeran, 1995 adalah masa yang menggila. Java pertama muncul, kemudian di tumitnya muncul JavaScript. Nama-nama itu membuat mereka kelihatan seperti kembar siam yang baru terlepas, tetapi mereka tidak mungkin lebih berbeza. Salah satunya disusun dan ditaip secara statik; yang lain ditafsirkan dan ditaip secara dinamik.

Read More

Warisan berbanding komposisi: Cara memilih

Warisan dan komposisi adalah dua teknik pengaturcaraan yang digunakan pembangun untuk menjalin hubungan antara kelas dan objek. Walaupun warisan berasal dari satu kelas dari kelas yang lain, komposisi mendefinisikan kelas sebagai jumlah bahagiannya. Kelas dan objek yang dibuat melalui pewarisan digabungkan rapat kerana menukar ibu bapa atau superclass dalam hubungan warisan berisiko melanggar kod anda.

Read More

Meneroka kaedah maya dan abstrak dalam C #

Bahasa pengaturcaraan C # memberikan sokongan untuk kedua-dua kaedah maya dan abstrak, yang masing-masing mempunyai kelebihan yang berbeza. Anda menggunakan kaedah maya untuk melaksanakan pengikatan lewat, sedangkan kaedah abstrak memungkinkan anda memaksa subkelas jenis tersebut agar kaedah tersebut diganti secara eksplisit.

Read More

Mulakan dengan ungkapan lambda di Jawa

Sebelum Java SE 8, kelas tanpa nama biasanya digunakan untuk menyampaikan fungsi ke suatu kaedah. Amalan ini mengaburkan kod sumber, menjadikannya sukar difahami. Java 8 menghilangkan masalah ini dengan memperkenalkan lambdas. Tutorial ini pertama kali memperkenalkan ciri bahasa lambda, kemudian memberikan pengenalan yang lebih terperinci untuk pengaturcaraan fungsional dengan ungkapan lambda bersama dengan jenis sasaran.

Read More

Go pro: Panduan pengguna kuasa untuk PowerShell

Sekiranya anda bergelut dengan Windows 10, anda pasti akan mendengar PowerShell. Sekiranya anda telah mencuba sesuatu yang menarik dengan Win7 / 8.1 baru-baru ini, PowerShell juga akan muncul. Setelah bertahun-tahun bergantung pada baris perintah Windows dan melampirkan fail batch, kini saatnya untuk melihat pandangan anda pada sesuatu yang lebih kuat, lebih adaptif — lebih baik.

Read More

Linux: Adakah Lubuntu lebih baik daripada Xubuntu?

Lubuntu berbanding Xubuntu Ubuntu mempunyai sejumlah rasa yang berbeza, termasuk Lubuntu dan Xubuntu. Kedua-dua perisa Ubuntu ini menawarkan desktop yang ringan, tetapi mana yang lebih baik? Seorang penulis di Linux dan Ubuntu baru-baru ini mempertimbangkan kebaikan dan keburukan Lubuntu dan Xubuntu: Selama bertahun-tahun, Lubuntu dan Xubuntu telah menjadi dua rasa popular yang memberikan alternatif kepada banyak orang yang lebih memilih sesuatu selain vanilla Ubuntu dengan desktop Unity.

Read More

Perkhidmatan web di Java SE, Bahagian 2: Membuat perkhidmatan web SOAP

JAX-WS menyokong perkhidmatan Web berasaskan SOAP. Bahagian 2 dari siri empat bahagian ini pada perkhidmatan Java SE Web mendefinisikan perkhidmatan Web penukaran unit berasaskan SOAP, membangun dan kemudian mengesahkan perkhidmatan Web ini secara tempatan melalui pelayan HTTP ringan lalai (dibincangkan dalam Bahagian 1), menafsirkan dokumen WSDL perkhidmatan tersebut , dan mengakses perkhidmatan dari pelanggan sederhana.

Read More

Mengapa Redis mengalahkan Memcached untuk caching

Memcached atau Redis? Ini adalah persoalan yang hampir selalu timbul dalam sebarang perbincangan mengenai peningkatan prestasi daripada aplikasi web moden yang berasaskan pangkalan data. Apabila prestasi perlu ditingkatkan, caching sering kali menjadi langkah pertama, dan Memcached atau Redis biasanya merupakan tempat pertama untuk beralih.

Read More

Bagaimana cara mendapatkan Siri ke peranti Android anda

Walaupun saya berpuas hati dengan telefon Android Samsung Galaxy S II saya, saya juga mempunyai kes buruk iri hati Siri. Saya juga menginginkan "pembantu peribadi" yang bertindak balas terhadap permintaan bahasa semula jadi seperti "Pindahkan perjumpaan saya dari 3 hingga 4." Dan saya yakin saya tidak bersendirian, kerana jutaan hasil carian Google untuk "Siri untuk Android" membuktikan.

Read More

Pengaturcaraan fungsional untuk pembangun Java, Bahagian 1

Java 8 memperkenalkan pemaju Java untuk pengaturcaraan fungsional dengan ekspresi lambda. Siaran Java ini secara efektif memberitahu pemaju bahawa tidak lagi cukup untuk memikirkan pengaturcaraan Java hanya dari perspektif penting, berorientasikan objek. Seorang pemaju Java juga mesti dapat berfikir dan membuat kod menggunakan paradigma fungsional deklaratif.

Read More

Memasang Oracle Java SE 11 pada Ubuntu 18.04

Artikel ini adalah panduan ringkas untuk pengguna Ubuntu Linux yang memasang Java 11, versi Java sokongan jangka panjang (LTS) semasa. Secara ringkas saya akan membuat kes untuk memindahkan pangkalan kod anda ke Java 11, kemudian membimbing anda melalui langkah-langkah untuk memasang Oracle JDK 11 menggunakan baris perintah Ubuntu.

Read More

Julia vs. Python: Mana yang terbaik untuk sains data?

Di antara banyak kes penggunaan yang diliputi oleh Python, analisis data mungkin menjadi yang terbesar dan paling penting. Ekosistem Python sarat dengan perpustakaan, alat, dan aplikasi yang menjadikan kerja pengkomputeran saintifik dan analisis data cepat dan mudah. Tetapi bagi pembangun di sebalik bahasa Julia - bertujuan khusus untuk "pengkomputeran saintifik, pembelajaran mesin, perlombongan data, aljabar linear berskala besar, pengkomputeran terdistribusi dan selari" —Python tidak pantas atau cukup mudah . J

Read More

Belajar Java dari bawah ke atas

Jadi, anda mahu memprogram di Java? Itu bagus, dan anda sudah sampai di tempat yang betul Siri Java 101 memberikan pengenalan mandiri untuk pengaturcaraan Java, bermula dengan asas dan merangkumi semua konsep teras yang perlu anda ketahui untuk menjadi pembangun Java yang produktif. Siri ini bersifat teknikal, dengan banyak contoh kod untuk membantu anda memahami konsep semasa kami mengikuti.

Read More

Ulasan: VirtualBox 5.0 vs VMware Workstation 11

Oracle VirtualBox dan VMware Workstation telah mengeluarkannya selama beberapa tahun sekarang. VirtualBox menempati sudut "sumber terbuka dan terbuka" di gelanggang, sementara VMware Workstation adalah aplikasi komersial eksklusif. Untuk harganya, Workstation pada umumnya memimpin dalam ciri dan prestasi, sementara juga menyediakan integrasi dekat dengan barisan virtualisasi VMware yang lain.

Read More

Java 9 ada di sini: Semua yang perlu anda ketahui

Java 9 — secara formal, Java Platform Edisi Standard versi 9 — akhirnya ada di sini, dan Java Development Kit (JDK) tersedia untuk dimuat oleh pemaju. Ini mempunyai beberapa ciri baru yang penting jika kontroversial, tetapi juga merupakan baris terakhir untuk gaya penyampaian Java lama. Di mana memuat turun Java 9 JDK Oracle telah menyiarkan Java SE 9 JDK dan dokumentasi untuk dimuat turun oleh pemaju. Ci

Read More

Cara mengira mengikut kumpulan di R

Mengira oleh pelbagai kumpulan - kadang-kadang disebut laporan taburan - boleh menjadi cara yang berguna untuk melihat data mulai dari tinjauan pendapat umum hingga ujian perubatan. Sebagai contoh, bagaimana orang mengundi mengikut jantina dan kumpulan umur? Berapa banyak pembangun perisian yang menggunakan kedua-dua R dan Python adalah lelaki berbanding wanita?

Read More

Apa yang mengecewakan pembangun web? Penyemak imbas web

Pembangun yang disurvei oleh Mozilla pada separuh kedua tahun 2019 mengenai pengalaman mereka dengan platform, alat, dan kemampuan web kebanyakan berpuas hati, tetapi mereka menyebut beberapa kekurangan, terutama masalah dengan sokongan penyemak imbas. Secara keseluruhan, 59.8 peratus melaporkan berpuas hati dengan web sementara 16.

Read More

Gunakan jenis tetap untuk kod yang lebih selamat dan bersih

Dalam tutorial ini akan dikembangkan gagasan pemalar yang dihitung seperti yang tercakup dalam Eric Armstrong, "Buat pemalar yang dihitung di Jawa." Saya sangat mengesyorkan membaca artikel itu sebelum anda melibatkan diri dalam artikel ini, kerana saya akan menganggap bahawa anda sudah biasa dengan konsep yang berkaitan dengan pemalar yang dihitung, dan saya akan memperluas beberapa kod contoh yang dikemukakan oleh Eric.

Read More

Menggunakan JavaScript dan borang

Javascript memakai banyak topi. Anda boleh menggunakan JavaScript untuk membuat kesan khas. Anda boleh menggunakan JavaScript untuk menjadikan halaman HTML anda "lebih pintar" dengan memanfaatkan kemampuan membuat keputusan. Dan anda boleh menggunakan JavaScript untuk meningkatkan bentuk HTML. Permohonan terakhir ini sangat penting.

Read More

Mengapa kaedah getter dan setter itu jahat

Saya tidak berniat untuk memulakan siri "is jahat", tetapi beberapa pembaca meminta saya untuk menjelaskan mengapa saya menyebut bahawa anda harus mengelakkan kaedah mendapatkan / menetapkan dalam lajur bulan lalu, "Mengapa perluasan adalah Jahat." Walaupun metode getter / setter adalah hal yang biasa di Java, mereka tidak berorientasikan objek (OO).

Read More

StringBuffer berbanding String

Java menyediakan StringBufferdan Stringkelas, dan Stringkelas digunakan untuk memanipulasi rentetan watak yang tidak dapat diubah. Secara ringkas, objek jenis Stringhanya boleh dibaca dan tidak berubah. The StringBufferkelas digunakan untuk mewakili aksara yang boleh diubah suai. Perbezaan prestasi yang ketara antara kedua kelas ini StringBufferadalah lebih cepat daripada Stringketika melakukan penggabungan sederhana.

Read More

Cara menggunakan penegasan di Java

Menulis program yang berfungsi dengan betul pada waktu berjalan boleh menjadi cabaran. Ini kerana andaian kita tentang bagaimana kod kita akan berkelakuan ketika dilaksanakan sering salah. Menggunakan ciri penegasan Java adalah salah satu cara untuk mengesahkan bahawa logik pengaturcaraan anda betul.

Read More

Apa itu EJB? Evolusi Enterprise JavaBeans

Enterprise JavaBeans (EJB) adalah spesifikasi untuk mengembangkan aplikasi bisnis berskala besar dan tersebar di platform Java. EJB 1.0 dirilis pada tahun 1998. Rilis terbaru, EJB 3.2.3, telah diadopsi untuk dimasukkan ke dalam Jakarta EE, di mana akan diganti namanya sebagai Jakarta Enterprise Beans.

Read More

Permulaan kelas dan objek di Java

Kelas dan objek di Java mesti diinisialisasi sebelum digunakan. Anda sebelumnya telah mengetahui bahawa medan kelas diinisialisasi ke nilai lalai ketika kelas dimuat dan objek diinisialisasi melalui konstruktor, tetapi ada lebih banyak lagi untuk permulaan. Artikel ini memperkenalkan semua ciri Java untuk memulakan kelas dan objek.

Read More

Pengendalian Java NullPointerException yang berkesan

Tidak memerlukan banyak pengalaman pengembangan Java untuk belajar secara langsung mengenai apa itu NullPointerException. Sebenarnya, satu orang telah menonjolkan menangani ini sebagai kesilapan nombor satu yang dilakukan oleh pembangun Java. Saya menulis blog sebelumnya mengenai penggunaan String.value (Object) untuk mengurangkan NullPointerExceptions yang tidak diingini.

Read More

Apa itu Kubernetes? Platform aplikasi anda yang seterusnya

Kubernetes adalah platform sumber terbuka yang popular untuk orkestrasi kontena - iaitu, untuk pengurusan aplikasi yang dibina daripada banyak, jangka masa serentak yang disebut wadah. Container menjadi semakin popular sejak projek containerization Docker dilancarkan pada tahun 2013, tetapi aplikasi containerized yang besar dan diedarkan menjadi sukar untuk dikoordinasikan.

Read More

Polimorfisme Jawa dan jenisnya

Polimorfisme merujuk kepada kemampuan beberapa entiti berlaku dalam bentuk yang berbeza. Ia digambarkan oleh rama-rama, yang berubah dari larva ke pupa hingga imago. Polimorfisme juga wujud dalam bahasa pengaturcaraan, sebagai teknik pemodelan yang membolehkan anda membuat satu muka antara pelbagai operasi, argumen, dan objek.

Read More

Mengapa anda mesti menggunakan Docker dan bekas

Sebuah buku yang diterbitkan pada tahun 1981, berjudul  Nailing Jelly to a Tree , menggambarkan perisian sebagai "tidak jelas dan sukar untuk dipegang." Itu berlaku pada tahun 1981, dan tidak kurang benarnya hampir empat dekad sejak itu. Perisian, sama ada aplikasi yang anda beli atau yang anda buat sendiri, tetap sukar digunakan, sukar dikendalikan, dan sukar dijalankan.

Read More

Asas kod bytec

Selamat datang ke ansuran lain "Under The Hood." Lajur ini memberikan pengembang Java sekilas tentang apa yang sedang terjadi di bawah program Java mereka yang sedang berjalan. Artikel bulan ini melihat awal set arahan bytecode mesin maya Java (JVM). Artikel ini merangkumi jenis primitif yang dikendalikan oleh kod bytek, kod bytek yang menukar antara jenis, dan kod bytek yang beroperasi di timbunan.

Read More

Warisan di Jawa, Bahagian 1: Kata kunci yang diperluas

Java menyokong penggunaan semula kelas melalui pewarisan dan komposisi. Tutorial dua bahagian ini mengajar anda bagaimana menggunakan warisan dalam program Java anda. Pada Bahagian 1 anda akan belajar bagaimana menggunakan extendskata kunci untuk memperoleh kelas anak dari kelas induk, memanggil pembina dan kaedah kelas induk, dan kaedah ganti.

Read More

GitHub membuat repos peribadi percuma kepada pasukan

GitHub telah menyediakan repositori peribadi dengan kolaborator tanpa had untuk semua akaun GitHub, yang bermaksud bahawa ciri-ciri teras kini percuma untuk semua, termasuk pasukan. Sebelum pengumuman GitHub pada 14 April, organisasi harus melanggan rancangan berbayar jika mereka ingin menggunakan GitHub untuk pembangunan swasta.

Read More

Ulasan: 6 Python IDE pergi ke tikar

Dari semua metrik yang dapat anda gunakan untuk mengukur populariti dan kejayaan bahasa, salah satu faktor yang pasti adalah bilangan persekitaran pembangunan yang tersedia untuknya. Peningkatan populariti Python selama beberapa tahun terakhir membawa gelombang sokongan IDE yang kuat, dengan alat yang ditujukan untuk pengaturcara umum dan mereka yang menggunakan Python untuk tugas seperti kerja ilmiah dan pengaturcaraan analitis.

Read More

Swift vs Objective-C: 10 sebab masa depan memilih Swift

Bahasa pengaturcaraan tidak mati dengan mudah, tetapi kedai pembangunan yang berpegang pada paradigma yang semakin pudar. Sekiranya anda mengembangkan aplikasi untuk peranti mudah alih dan anda belum menyelidiki Swift, perhatikan: Swift tidak hanya akan mengganti Objective-C ketika mengembangkan aplikasi untuk Mac, iPhone, iPad, Apple Watch, dan perangkat yang akan datang, tetapi ia juga akan menggantikan C untuk pengaturcaraan tertanam pada platform Apple.

Read More

Apa yang baru dalam Angular 10.1

Angular 10.1.0, rilis titik tindak lanjut ke Angular 10, dikeluarkan pada 2 September, membawa peningkatan prestasi pada penyusun dan penghala bersama dengan alat pengekstrakan pesan baru.  Angular 10 menjadi tersedia secara umum sebagai keluaran pengeluaran pada 24 Jun. Peningkatan utama ke kerangka kerja berasaskan TypeScript yang dikembangkan oleh Google memberi penekanan lebih pada peningkatan kualiti, alat, dan ekosistem daripada ciri baru.

Read More

Apa itu awan asli? Kaedah moden untuk membangunkan perisian

Istilah "cloud-native" banyak berlaku, terutamanya oleh penyedia awan. Bukan hanya itu, malah mempunyai asasnya sendiri: Cloud Native Computing Foundation (CNCF), yang dilancarkan pada tahun 2015 oleh Linux Foundation. 'Cloud-native' ditakrifkan Secara umum, "cloud-native" adalah pendekatan untuk membangun dan menjalankan aplikasi yang memanfaatkan kelebihan model pengiriman komputasi awan.

Read More

24 perpustakaan Python untuk setiap pembangun Python

Ingin alasan yang baik untuk kejayaan kejayaan bahasa pengaturcaraan Python? Tidak perlu melihat lebih jauh daripada koleksi besar perpustakaan yang tersedia untuk Python, kedua-dua perpustakaan asli dan pihak ketiga. Dengan begitu banyak perpustakaan Python di luar sana, tidak hairanlah ada yang tidak mendapat perhatian yang sewajarnya.

Read More

Ulasan: Visual Studio 2017 adalah yang terbaik

Dua tahun yang lalu, ketika saya mengkaji Visual Studio 2015, saya terlepas berfikir bahawa IDE Microsoft telah menjadi produk paling rumit yang pernah ada, dan Microsoft harus mempermudahnya di masa depan. Saya salah dalam satu aspek: Walaupun Microsoft mengeluarkan beberapa ciri untuk Visual Studio 2017, ia menambah banyak lagi.

Read More

10 petua prestasi penting untuk MySQL

Seperti semua pangkalan data perhubungan, MySQL dapat terbukti menjadi binatang yang rumit, yang dapat merangkak berhenti seketika, membiarkan aplikasi anda terus berjalan dan perniagaan anda terus berjalan. Yang benar adalah, kesalahan biasa mendasari kebanyakan masalah prestasi MySQL. Untuk memastikan pelayan MySQL anda bersuara dengan kelajuan tertinggi, memberikan prestasi yang stabil dan konsisten, penting untuk menghilangkan kesilapan ini, yang sering dikaburkan oleh beberapa kehalusan dalam beban kerja anda atau perangkap konfigurasi.

Read More

Apa itu Node.js? Jangka masa JavaScript dijelaskan

Skalabiliti, latensi, dan throughput adalah petunjuk prestasi utama untuk pelayan web. Menjaga latensi rendah dan throughput tinggi semasa menaikkan dan keluar tidak mudah. Node.js adalah persekitaran waktu operasi JavaScript yang mencapai latensi rendah dan throughput tinggi dengan mengambil pendekatan "non-blocking" untuk melayani permintaan.

Read More

Cara menavigasi corak Singleton yang mudah menipu

Corak Singleton sangat sederhana, bahkan terutama bagi pemaju Java. Dalam artikel JavaWorld klasik ini, David Geary menunjukkan bagaimana pembangun Java melaksanakan single, dengan contoh kod untuk multithreading, classloader, dan serialisasi menggunakan corak Singleton. Dia menyimpulkan dengan melihat pelaksanaan pendaftaran single untuk menentukan singleton pada waktu runtime.

Read More

7 pembangun platform kod rendah harus tahu

Sebilangan pemaju merasa tidak senang menggunakan platform kod rendah yang membawanya ke luar lingkungan Java, .NET, dan JavaScript, atau memisahkannya dari IDE, kerangka ujian automatik, dan platform devops mereka. Yang lain telah menggunakan platform kod rendah sebagai alat yang memungkinkan pengembangan aplikasi yang cepat, menyokong integrasi yang kompleks, dan memberikan pengalaman pengguna mudah alih.

Read More